Welkom

Behind the Scenes | De Noordkaap Challenge

30 januari 2018 Door Bart Martens Behind the scenes
7b2f5b03 e187 4a93 8167 5325749c41ed
Facebook 7631d0cc Twitter faffdc5a Linkedin da57960e

De Noordkaap Challenge is een tocht met de auto, waarbij 40 teams helemaal naar het noordelijkste punt van Europa rijden, De Noordkaap, en weer terug. Tijdens deze rit doen de teams allemaal verschillende challenges om zo geld in te zamelen voor het goede doel van 3FM Serious Request. Deze tocht vindt altijd plaats in december en duurt 13 dagen. Ik ben hierbij als onderdeel van een 8 koppig Canon Camera Crew meegegaan om het allemaal vast te leggen.

Apparatuur

Van Canon hebben wij verschillende camera’s meegekregen om mee te filmen en fotograferen waaronder de C100 mark IIC300 Mark IICanon 5D mark IV1DX Mark II, EOS M5 en het nieuwe pareltje van Canon, de C200. Daarnaast hebben we een aantal sets lenzen meegekregen zoals de 16-35mm 2.824-70mm 2.8 e70-200mm 2.8.

Aangezien de tocht door extreme condities komt met veel sneeuw, kou, wind en weinig licht, leek het mij een goed idee om de nieuwe C200 eens even stevig aan de tand te voelen. Om het mooiste resultaat uit de camera te krijgen heb ik van Budgetcam een set Canon CN-E lenzen meegekregen, hierdoor kon ik zowel het snelle run & gun testen, maar ook de meer de high-end richting door het gebruik van Cine lenzen.

Wie ben ik?

Ik ben Bart Martens en ben ongeveer 6 jaar Freelance D.O.P./Cameraman.Ik werk voor veel verschillende productiehuizen en heb gedraaid voor klanten zoals Red Bull, Booking.com, Volkswagen, Protest, de Nederlandse Ski Vereniging en nog veel meer. Aangezien ik veel werk in de sneeuw en in de bergen heb ik veel ervaring hoe apparatuur reageert op de kou en extreme condities. Ik draai vaak op verschillende camera’s zoals de Sony FS7, FS5, A7SII, Canon C100/C300 mark II en RED.

De Camera Body

Wat als eerste opvalt aan de camera is de fijne form factor. Hij is ietsjes groter dan de C100 maar kleiner dan de C300. Persoonlijk vind ik deze precies de goede maat hebben. Hij ligt comfortabel in de hand en de knoppen zijn allemaal overzichtelijk en makkelijk te vinden. Het ophangsysteem van de monitor voelt stevig en je kan hem makkelijk alle kanten op bewegen. De camera heeft flink wat gewicht maar zeker niet teveel. Handheld draaien is niet zo wiebelig als een Systeemcamera maar hij is ook niet zo zwaar als de Magnesium RED camera’s. In mijn ogen een prettig gewicht die genoeg stabiliteit geeft voor handheld draaien maar niet heel belastend is.

Ook erg fijn is dat je de microfoon ophanging niet perse helemaal boven vooraan hoeft te hangen. Je kan hem ook dichter bij de achterkant ophangen waardoor het geheel net iets compacter blijft. Wat ik wel mis, is een REC knop bovenop de top handle. Dit zou voor Run & Gun het net ietsjes prettiger maken. En de REC knop aan de zijkant moet je goed diep indrukken voordat hij begint met opnemen, dat kan soms lastig zijn met handschoenen aan. Sommige mensen zullen de viewfinder achterop prettig vinden, het beeld ziet er goed uit, echter vond ik hem af en toe een beetje vervelend als ik hem tegen mijn borst wilde aanzetten voor extra stabiliteit.

De Camera Technisch

Iets wat deze camera heel interessant maakt is de mogelijkheid om intern C4K RAW te schieten tot 50p. Tijdens deze reis was het veel run & gun omdat er veel gebeurt en je snel moet schakelen. Wat fijn is van deze camera is dat je naast de RAW footage tegelijkertijd een 1080p proxy kan opnemen. Deze is van dezelfde kwaliteit als de normale 1080p van de camera. Elke dag moesten er filmpjes online komen dus het was van belang dat je snel kon editen met het materiaal wat je die dag had geschoten. Met die proxy’s kon ik snel editen vanuit de auto en kon het snel online. Maar ik heb dan voor de aftermovie de hoge kwaliteit RAW beelden zodat daar het meeste uit te halen is omdat ik er dan meer tijd voor heb.

Toch heb ik ervoor gekozen om niet altijd de RAW beelden op te nemen samen met de proxy’s. Ik wilde ook kijken wat voor een kwaliteit de 8 bit codec had en hoe bruikbaar die was. Daar is namelijk veel ophef over. Wat ik daarover te zeggen heb is dat het veel bruikbaarder is dan ik had verwacht. Juist voor run & gun is de kwaliteit meer dan prima. De codec houdt zich duidelijk veel beter dan bijvoorbeeld de 8 bit codec van Sony. Je kan veel meer trekken aan het beeld zonder dat het uit elkaar valt. Ook is de codec niet heel heftig voor Premiere, de beelden van een A7SII of GH5 zijn bijvoorbeeld veel zwaarder voor de computer om mee te werken.

Als voorbeeld heb ik het filmpje onderaan het artikel geschoten in de 4k 8 bit 4.2.0. codec.

Aangezien we erg veel in het donker waren, boven de poolcirkel komt de zon helemaal niet op, was het ook een goede test voor de lowlight mogelijkheden van deze camera. En dat kan deze camera heel erg goed. De onderstaande e video is vrijwel volledig in ISO 6400 geschoten. En dat is voor een cinema gerichte camera belachelijk goed.

In De Extreme Conditie

Heel veel sneeuw, kou, harde wind, weinig licht, allemaal niet ideale condities voor een camera om in te werken. Maar dat is wel waar we onderweg allemaal mee te maken hadden.Om te beginnen wat heel fijn is, is dat je met handschoenen aan de camera kunt gebruiken. De knoppen zijn goed duidelijk te voelen en makkelijk in te drukken. Als je de autofocus wilt gebruiken raad ik wel aan om handschoenen te nemen die werken op touchscreens.

Bij sommige camera’s gaan knoppen moeilijker werken als het heel erg koud wordt, dan blijven ze hangen en reageren soms niet helemaal lekker. Deze heeft daar vrijwel geen last van gehad, op de REC knop op de handgrip na dan. Deze heeft af en toe moeite gehad met reageren wat soms lastig was.

Ik had voornamelijk de BP-U60 accu’s erop en die gaan lekker lang mee. We hebben temperaturen gehad van -22 graden celcius en veel accu’s verliezen dan heel snel hun voltage. Deze gingen inderdaad iets sneller leeg dan normaal, maar het is nog steeds erg goed te doen en met 2 accu’s kan je makkelijk een hele dag doorkomen. Meestal had ik er maar 1 nodig.

Weinig licht is natuurlijk ook iets moeilijks voor camera’s, en dan praat ik nog niet over het beeld. Helaas zijn de knoppen niet verlicht, als je de camera nog niet goed kent kan het lastig zijn om te weten welke knop je indrukt. Het had fijn geweest als ze konden oplichten zoals bij de C300.

De Lenzen

Een belangrijk kenmerk van de Canon CN-E lenzen is dat ze lekker lichtsterk zijn. Dit was ook vrij essentieel met de donkere omstandigheden waar we mee te maken hadden. De 24mm en 35mm zijn T1.5 en de 50mm en 85mm zijn T1.3. Ze zijn allemaal ook goed op die waardes te gebruiken zonder dat het een heel zacht plaatje wordt. Ze zijn echter vanaf 2.0 echt vlijmscherp. Dit was dan over het algemeen ook waar ik ze meestal op gebruikte. De lenzen voelen erg solide aan en hebben een heel fijne focus throw die soepel loopt. Grote focus pulls zijn met de hand wel lastig door de lange focus throw van 300 graden. Maar scherpstellen is wel veel prettiger daardoor en in het beeld ziet het er organisch en fijn uit. Verder is de rendering van de lenzen heel mooi om meer cinematisch beeld te krijgen. Ze hebben niet een heel duidelijk karakter zoals bijvoorbeeld vintage Zeiss Superspeeds of andere vintage lenzen maar zijn ook niet zo clinisch als bijvoorbeeld de Sigma Cine lenzen. Ze hebben een heel fijn allround karakter wat eigenlijk voor alles bruikbaar is.

Conclusie

Ik was erg onder de indruk van de veelzijdigheid van de C200. Het is echt een alleskunner.Je kan er snel run & gun mee werken, met makkelijk en snel te editen bestanden. Maar als je meer de high end kant op wilt zou je er ook commercials mee kunnen draaien. De color science van Canon is een van de betere op de markt en dankzij RAW kan je het meeste eruit halen en alle kanten ermee op. Maar ook de 8 bit codec was verbazend goed bruikbaar. Toch zou het zeker niet verkeerd zijn als ze er nog een 10 bit codec in zouden kunnen krijgen. In mijn ogen is dit momenteel de meest allround camera op de markt onder de 10.000 euro.

Aftermovie

Er volgt zo snel mogelijk een aftermovie online van het resultaat van de Noordkaap Challenge. Dus houdt de social media kanalen van Budgetcam in de gaten. 

Behind the scenes foto’s zijn gemaakt door Andrew Walkinshaw, Andy Troy en Joost Baan.

Werk bekijken van Bart? Bekijk dan zijn Instagram of website

Verhalen zoals deze: