Budgetcam biedt nu ook huurtegoed met korting aan! Klik hier voor alle pakketten.

Hoe creëer je een filmische look met de Blackmagic Pocket 6K?

26 mei 2020 Door Erasmo Parra Tutorials
83fa15fd 4658 4c72 8d09 61cfb08410eb
Facebook 7631d0cc Twitter faffdc5a Linkedin da57960e

We namen een kijkje bij de test opnames van de speelfilm Kool Kats en spraken met regisseur en #budgetgang member Erasmo Parra over het ontwikkelen van de look van de film.

Erasmo, kun je ons vertellen waar de film over gaat? 

Kool Kats speelt zich af op de Oostelijke Eilanden van een ‘alter-Amsterdam' in het jaar 1999 en de overgang naar het jaar 2000. Het volgt het verhaal van Johan en Ritchie, twee beste vrienden die een bende vormen om een magische kist te beschermen tegen twee andere bendes. Het is een fantasieverhaal dat elementen combineert van cheesy ninja films en ‘90s blockbusters. 

Getting the colors right met de X-rite ColorChecker Passport, foto: Lucia Bärtschi
Getting the colors right met de X-rite ColorChecker Passport, foto: Lucia Bärtschi

Waarom koos je voor de Blackmagic Pocket 6K

In het begin wilden we met de Red Gemini onze test doen maar die was niet beschikbaar. Ik had ervaring met de Blackmagic Pocket 4K die ik had gebruikt voor een commercial van Chanel en dat leverde resultaten op boven mijn verwachtingen! Ik had de Pocket 6K nooit gebruikt, dus uiteindelijk hebben mijn camera operator Maxime Giel en ik besloten om de Pocket 6K uit te testen. 

Voor de officiële testopnames heb ik eigenlijk nog een testopname gedaan, dit was de testopname voor de testopnames. De kleuren die ik uit de Pocket 6K kon krijgen met natuurlijk licht waren waanzinnig. Ik heb een aantal jaar geleden gewerkt voor een Amerikaans reclamebureau die Arri Alexa's en Red's in-house had en heb daar veel mee kunnen experimenteren en kende de kleur profielen vrij goed. De Pocket 6K kan in dezelfde categorie als deze camera's gestopt worden en dat is gewoon verbazingwekkend. Misschien wel echte zwarte magie, vooral vanwege het gigantische prijsverschil tussen deze camera's. 

We hebben ook de Ursa Mini Pro G2 getest om te zien of er een groot verschil zat tussen beide camera’s. We hadden in gedachte om de Ursa Mini te gebruiken als onze A camera die dan dient voor de statische shots en de Pocket 6K opgebouwd als een run and gun setup. Uiteindelijk hebben we bijna exclusief de Pocket 6K gebruikt. Het is heel fijn om de functies van de Blackmagic Raw te gebruiken en 6K is echt een toevoeging, want hoe meer resolutie, hoe meer je de beelden kan verouderen om het zo te zeggen en die film look te bereiken zonder dat het de beeldkwaliteit vermindert. Ook kan je mooi digitaal zoomen in de post-productie. Het grootste voordeel van de Ursa Mini Pro G2 zijn de interne ND filters die de Pocket 6K dan weer niet heeft. 

Aan het werk met de Blackmagic Pocket 6K V-lock set, foto: Lucia Bärtschi
Aan het werk met de Blackmagic Pocket 6K V-lock set, foto: Lucia Bärtschi

Op welke lenzen viel je keuze en waarom?

Onze film heeft een ultra low budget construct en daarom hebben wij gescout naar goedkope vintage lenzen die wij eventueel kunnen omtoveren in cine lenzen. Er zijn twee vormen van ‘mods’ die in de filmindustrie worden toegepast op vintage lenzen. De eerste is een ‘rehousing' waarbij alle onderdeeltjes van de lens uit elkaar gehaald worden en vervolgens in een nieuwe jasje gestopt worden met functies zoals focus ringen en een solide bouw. De andere vorm wordt simpelweg ‘cine-mod’ genoemd. Daarbij worden de interne functies van de lens zoals het klikkende focus mechanisme gedeactiveerd zodat je soepeler focus kan pullen. 

Voor deze test hebben wij gekozen voor de Super Takumar 55mm f1.8 en de Leica-R 19mm f2.4. Deze twee lenzen worden gezien als de ‘poor mans Cooke’, een veel gebruikte lens in speelfilms. De Pocket 6K heeft een crop-factor van 1.5x ten opzichte van full-frame dus gevoelsmatig werden de lenzen langer. De 55mm werd een 82.5mm en de 19mm werd een 28.5mm. Ook hebben we gebruik gemaakt van een ultra wijde lens: de Laowa 12mm f2.8 zero-D en tot slot de Tamron SP 15-30mm f2.8. Deze gebruikten we echter alleen voor één kort shot. We willen nog een test doen voor wijde vintage lenzen en daar hebben we al een aantal voor op het oog. Ik wil een cartooneske vibe bereiken in de film en dat kan een mooie wijde lens ons geven. 

Ook was het belangrijk een vintage gevoel te geven aan de beelden om de kijker duidelijke mee te geven dat het gaat om de jaren ‘90 en niet de actualiteit. Ook al was de beeldkwaliteit van films in de late ‘90s al ongerept en het begin van de digitale filmcamera's was al in opkomst. Een vintage tint creëert automatisch het effect van 'vroeger'. Licht is natuurlijk heel belangrijk en daar heeft onze gaffer Mike Deen heel veel mee geholpen. 

Tamron SP 15-30 f2.8 op de Blackmagic Ursa Mini Pro G2, foto: Lucia Bärtschi
Tamron SP 15-30 f2.8 op de Blackmagic Ursa Mini Pro G2, foto: Lucia Bärtschi

Wat was jullie lighting setup? 

E: Ik wilde juist graag met schaduwen spelen maar ook een zachte roll-of voor de huid creëren aangezien we voornamelijk wilden testen hoe de kleur van de huid van onze acteurs matcht met de lenzen en het kleurprofiel van de camera. Om de kleurtonen gelijk te houden tijdens post-productie hebben we een X-rite ColorChecker Passport gebruikt die we aan het begin van elk shot naast het gezicht van de acteurs plaatsten. 

Ook werkte de licht setup voor de portretfoto's die Lucia Bärtschi, onze producent en co-schrijver van het script, heeft gemaakt met een Nikon D810 en een Nikon 105mm f1.4 lens. 

Mike heeft verschillende licht instellingen opgebouwd en die hebben we getest. Maar Mike kan je daar meer van vertellen. 

Hoe zag het post-productie proces eruit? 

Het was heel simpel. Eerst heb ik alle shots gematched met de X-Rite ColorChecker, dat kan je heel makkelijk doen in Davinci Resolve. Vervolgens heb ik de huidskleuren aangepast en alle beelden naar rec-709 omgezet. Eenmaal blij met het resultaat heb ik met de plugin Filmconvert filmstocks en film grain gesimuleerd.

Sinds het begin van het project wilde ik al een 4:3 Academy aspectratio gebruiken omdat dit het meest lijkt op die van de televisies van de jaren ‘90. Ik lees vaak dat het super hipster is en dat alle beginners het gebruiken maar ik wil het werkelijk een functie geven. In Kool Kats gaan we daar veel mee spelen om de overgang naar het nieuwe millennium heel duidelijk te maken.

Looking fierce in 4:3 aspect ratio<br>
Looking fierce in 4:3 aspect ratio

Zijn er nog andere tips & tricks die je met ons kan delen? 

Zorg ervoor dat je een make-up en haarstylist bij je shoot hebt, zo kan je ervoor zorgen dat de look nog professioneler overkomt. Onze make-up en haarstylist kon helaas niet komen en moesten uiteindelijk de acteurs maar zonder make-up filmen en dat zie je. Make-up heeft ook invloed op de huidtinten dus denk daar aan. 

Een andere trick is dat je mist of rook kan gebruiken om het beeld wat ‘romiger' te maken. Je hoeft hiervoor niet perse een rookmachine voor te huren maar doe het vooral wel als het een grotere locatie is. Wij hebben gekozen voor de ‘haze cans’ van Atmosphere Aerosol Haze Spray deze kan je gemakkelijk kopen bij Kamera Express. Heel handig en simpel in gebruik. De mist blijft voor ongeveer 2 a 3 minuten hangen en het brengt je production value omhoog en geeft het de filmische look. 

Spraying away met de Atmosphere Aerosol 'hazecans', foto: Lucia Bärtschi
Spraying away met de Atmosphere Aerosol 'hazecans', foto: Lucia Bärtschi

Wanneer kunnen we de film verwachten op het grote doek? 

Daar moeten we zeker nog heel eventjes op wachten! We moeten nog starten met draaien en aangezien de situatie momenteel nogal complex is gaat het nog even duren. Maar ik zou graag willen dat het in 2021 gezien kan worden. 

Bekijk de camera test voor Kool Kats hier.

Verhalen zoals deze: