#Budgetgang: Review Canon 1DX Mark II

09-04-2018 Door Aron Klaverboer Reviews

Hi allemaal, mijn naam is Aron en ik ben planner bij Budgetcam. Vanuit mijn werk krijg ik veel kansen om te werken met de mooiste en nieuwste gear die wij verhuren! Ik had de apparatuur meegenomen voor een kort videoportret die ik ging maken over personeelsleden van een vijfsterren hotel in Amsterdam.

Dit portret bestond uit een interview en beelden de werkzaamheden en van het hotel zelf. Ik had gekozen voor twee camera’s:- 5D mark IV1DX mark II

Naast de camera’s had ik de volgende apparatuur meegenomen:- Sennheiser EW112Canon 24-70 2.8Canon 70-200 2.8Manfrotto MVH502MonopodAtomos Ninja Assasin

De reden waarom ik koos voor deze twee camera’s is omdat ik op zoek was naar een compacte oplossing (we moesten o.a. in de keuken filmen en veel door het hotel lopen), die 4k en slomo kon draaien. De keuze om voor Canon te gaan in plaats van bijvoorbeeld de Panasonic GH5, is omdat ik full-frame wilde draaien en ik het kleurprofiel van Canon erg mooi vind. Zelf heb ik vakergewerkt met meerdere Canon camera’s o.a; 6D, 5D mark IV en de C100.Wat mij erg aansprak is dat het gebruik van de camera, het voelt natuurlijker als je al bekend bent met de overige Canon camera’s, je gaat snel door het menu en hoeft nooit echt lang te zoeken naar een instelling of knopje (behalve hoe het klepje van de SD-kaarten opengaat, dit is net even anders). Wel hebben alle Canon camera’s het nadeel dat hun scherm niet heel erg goedweergeeft wat er wordt gefilmd en dat de meeste hulpmiddelen zoals een histogram of peaking ontbreken. Dit is op te lossen door gebruik te maken van andere software, maar dit is niet aanwezig op de huurapparatuur die wij verhuren. Om toch een goed beeld te krijgen van wat er wordt opgenomen, maak ik vaak gebruik van een externe monitor zoals de Small HD of eenAtomos monitor. Dit laatste merk staat vooral bekend om hun opname mogelijkheden, zo kun je vaak op een hogere kwaliteit beelden opnemen in bijvoorbeeld ProRes, wat erg fijn kan zijn voor de montage. De 1Dx mark II heeft helaas geen hogere output via de HDMI kabel wat betekend dat intern opnemen in de camera een betere keuze is. De Atomos schermen blijven daarentegen erg fijn om mee te werken.

Om een beetje bekend te raken heb ik de avond voor de draaidag de camera getest, dit is sowieso altijd aan te raden wanneer je een nieuwe camera gebruikt. Door wat shots te maken, deze te bekijken op de computer en vervolgens weer nieuwe beelden te maken kon ik goed inschatten wat de camera kon en waar ik de volgende dag op moest letten.Tijdens de draaidag liet de 1Dx mark II zien wat hij kon, de slomo shots van 120fps zijn direct op het scherm met vertraging te zien, erg vet! De autofocus pakt direct wat er in focus moet zijn en wanneer je op het touch-screen tikt selecteert de camera in no-time het onderwerp. Desondanks waren er ook enkele problemen. De camera stopte met opnemen in de eerste minuten van het interview, dit was niet een heel groot probleem omdat het de 2e camera was (de 1e had het main shot en het geluid), maar het is natuurlijk erg vervelend wanneer je alles uitgebreid hebt getest.

Het bleek te komen doordat de camera op de verkeerde kaart ging opnemen, die de 4K niet lekker pakte. Nadat ik was overgeschakeld op de 2e kaart verliep op de opname zonder problemen. Althans, dat dacht ik. Want het interview duurde nog geen half uur, toen ik de melding kreeg; ‘memory card is full’. Binnen een goede 20 minuten was de volledige kaart van 128GB vol.

Nadat ik was overgeswitched naar de andere kaart heb ik op Full-HD resolutie de rest van het interview opgenomen. Na afloop heb ik direct alle beelden bekeken op mijn computer, de 4K shots in het begin van het interview zien er prachtig uit en het verschil met Full-HD is goed te zien. Desondanks is dit voor deze video geen probleem omdat deze in Full-HD wordt opgeleverd en uiteindelijk gebruikt wordt voor sociale media.

Tot slot zou ik kunnen concluderen dat de Canon 1Dx mark II een prachtige camera is voor mensen die zowel aan fotografie doen als film maken. De 14fps foto is een aanwinst voor de meeste fotografen en de 120fps film is prachtig als je film dat nodig heeft. Het feit dat deze camera dit beide in 1 redelijk compacte body heeft, maakt het een nette camera die ik zeker nog eens zal huren voor een volgende klus!

Verhalen zoals deze:

Reviews
Klant review | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
Lees meer
Reviews
AUTHENTIEK MADEIRA GEVANGEN MET DEZE TWEE LENZENDe aankoop van lenzen en ander fotomateriaal kan al snel hoog oplopen. Met een deftige setup zit je al snel boven de 5.000 EUR. Huren van materiaal kan dus een oplossing...
18-03-2024
Door Stefan Desaeyere
Content creators en vloggers opgelet! | Sony ZV-E1 Review
Lees meer
Reviews
(Ga voor de actievoorwaarden van de Sony ZV-E1 naar de onderkant van dit artikel)De ultieme (vlog)camera voor content creators is hier! De Sony ZV-E1 Mirrorless Camera (E-mount) in een stijlvolle zwarte uitvoering is ontworpen als een...
28-06-2023
Door Budgetcam

Onze nieuwsbrief