Klantreview | Sony FX-6

19-01-2021 Door Richard van Rijn & Joost Bremmers Reviews

Recent is de langverwachte Sony FX-6 bij ons de verhuur in gegaan. De FX-6 is net als de Canon C70 een camera dat de werelden van systeemcamera's en cinema camera's overbrugt. Een relatief compact lichaam dat erg licht is, maar toch dezelfde features en eigenschappen biedt als grotere cinema camera's.

Vandaar dat wij Richard en Joost van House of Lumen hebben gevraagd of zij de FX-6 wilden gebruiken voor een echte shoot. Benieuwd naar hun bevindingen, lees dan vooral verder!

Naast commercieel werk, fictie, en documentaire, vinden wij het ook van belang om jezelf te blijven uitdagen met nieuwe ideeën. Daarom besloten wij om in de kerstvakantie aan de slag te gaan met een experimenteel project waarin we de gewenning aan de gangbare vormen van het visuele uit te dagen, en te zien waar een abstracter project ons naar toe zou kunnen sturen. Voor dit experimentele project gaf Budgetcam ons de nieuwe Sony FX6 mee.

De bedoeling van het video experiment was om op macro niveau iets vast te leggen wat uiteindelijk op beeld onherkenbaar zou worden, en er daardoor een eigen abstracte visuele manifestatie zou ontstaan. Dit deden we door een aquarium te vullen met ijsblokjes en deze door middel van inkt, kleurstof, en kleurlicht in verschillende smelt-stadia vast te leggen. Door de vrijgeestige natuur van de shoot was het van belang om in een gecontroleerde omgeving te kunnen draaien, zodat we alle factoren die invloed hebben op de uiteindelijke image naar onze hand konden zetten. Hiervoor kozen we voor de studio omgeving van Studio Ferdinand in Amsterdam-West (een aanrader voor elk project met een laag budget waarbij een studio nodig is!).

Om de vervreemding nog verder te pushen, maakte we gebruik van de 120 fps mogelijkheid van de FX6. Zo konden we op 4K resolutie met de volledige fullframe sensor de macro shots bewerkstelligen. De full frame sensor van de FX6 vergroot het gevoel van diepte in de shots, en zorgt er voor dat de sensor relatief (tegenover een MFT of Super 35 sensor) meer licht kan opnemen.

De lichtgevoeligheid van de sensor was voor ons project niet van belang doordat wij een gecontroleerde draai-omgeving hadden, maar voor run & gun projecten waar je vaak bent aangesteld op aanwezig licht is deze capabiliteit van de FX6 zeker handig. De Ledgo LG-G260 RGB Skypanel was samen met de Pavolite RGB Tubes een goede combinatie voor het creëren van een toepasselijke setting rondom de ijsblokjes in de macro shots. Het was de eerste keer dat wij deze specifieke Skypanel gebruikte en hij beviel ons erg goed. Het model heeft voor een LED paneel een vrij sterke output, bevat verschillende FX opties (candle light werkt ook erg mooi), en kan naast de RGB range ook tungsten tot daylight opwekken; kortom zeker een aanrader en zeer breed inzetbaar. De V-lock mounts op de achterkant creëren ook een optie om zeer mobiel te werk te gaan, voor situaties waar geen netstroom beschikbaar is.

Het standaardscherm van de FX6 voelde redelijk klein tegenover wat wij normaliter gewend zijn met onze Canon C500 Mark II, daardoor was het van belang om een extra on cam monitor te gebruiken. Hiervoor was de Atomos Shogun 7 de perfecte optie. Naast het vrij grote 7-inch paneel ontstaat hierdoor namelijk ook nog eens de mogelijkheid om in combinatie met de SDI-out van de FX6 in RAW te schieten. Hierdoor konden we de kleurrijke macro shots met zoveel mogelijk informatie in de highlights, shadows, en kleurdiepte draaien. Dit kost veel data , maar door de meegeleverde 1TB SSD’s was dat geen probleem.

Gedurende de draaidag ervaarden we op geen enkel moment problemen met overheating (iets waar bijvoorbeeld een camera als de Canon R5 wel mee kampt). Met de cinema form factor van de FX6 kan je uitgaan van een grote mate van betrouwbaarheid, de hele camera body is specifiek voor video geproduceerd in tegenstelling tot een hybride (foto- en video) body als de Sony A7SIII. Daarnaast was de accuduur van de standaard NPF accu (geen V-lock!) genoeg voor de hele draaidag. Budgetcam levert zoals gewoonlijk een extra accu mee, dus je kan er van uitgaan dat je een hele dag kan draaien zonder opladen met de standaard package. Iets dat ook opviel was het gewicht en de grootte van de FX6. De camera weegt opvallend weinig en was zelf in combinatie met de Sony FE 90mm F/2.8G erg compact en makkelijk draagbaar. Hierdoor was het voor ons dan ook simpel om de camera op statief te verplaatsen gedurende de dag. Dit scheelde veel tijd, waardoor er meer tijd vrij kwam om extra shots te draaien.

Conclusie:

De FX6 is een zeer capabele camera, die voor een opvallend lage prijs high-end specs aanbiedt. Het is een goed model voor de intermediate maker, die de stap van systeemcamera's als de Sony A7S-serie naar een meer video gerichte cinema body als de FX9 wilt overbruggen.

Bekend zijn met het menu systeem van Sony is wel een pre, want wij hadden wel een beetje moeite om te wennen (gebruiken normaliter Canon C500 MII). Als je niet zeker weet dat je makkelijk door de menu's kan navigeren zou ik aanraden om de camera de dag voor je draaidag goed uit te proberen, en om vooraf via internet je te oriënteren in de werking van de FX6.

Dat gezegd hebbende, de FX6 biedt indrukwekkende beeldkwaliteit, en kan worden gezien als een instapmodel binnen de cinema camera wereld die veel vernieuwende specs hanteert binnen de bijbehorende prijscategorie. Wij zouden de camera vooral aanraden voor run & gun scenario's die een zekere mate van flexibiliteit nodig heeft. Denk hierbij aan run & gun situaties als aftermovies, documentaires, en muziek video’s.

Verhalen zoals deze:

Reviews
Klant review | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
Lees meer
Reviews
AUTHENTIEK MADEIRA GEVANGEN MET DEZE TWEE LENZENDe aankoop van lenzen en ander fotomateriaal kan al snel hoog oplopen. Met een deftige setup zit je al snel boven de 5.000 EUR. Huren van materiaal kan dus een oplossing bieden. Zeker als...
18-03-2024
Door Stefan Desaeyere
Content creators en vloggers opgelet! | Sony ZV-E1 Review
Lees meer
Reviews
(Ga voor de actievoorwaarden van de Sony ZV-E1 naar de onderkant van dit artikel)De ultieme (vlog)camera voor content creators is hier! De Sony ZV-E1 Mirrorless Camera (E-mount) in een stijlvolle zwarte uitvoering is ontworpen als een...
28-06-2023
Door Budgetcam

Onze nieuwsbrief