#Budgetgang | Behind the Scenes faux-commercial Nike

27-06-2018 Von Max Droog Behind the scenes

Mijn naam is Max Droog en ik werk inmiddels ruim een jaar bij Budgetcam als transporteur en uitgiftemedewerker. Naast mijn werkzaamheden bij Budgetcam ben ik druk bezig als zzp-er voor mijn bedrijfje Droog Video. Één van mijn dromen/ambities is om ooit mee te werken aan een commercial voor Nike. De content die Nike creëert heeft me namelijk altijd erg geïnspireerd en gemotiveerd.

Onlangs vroeg een oud klasgenoot om een video voor hem te draaien in ‘traditionele’ Nike stijl. Uiteraard was ik enthousiast! Het leek me een mooi begin om naar mijn droom toe te werken en mezelf uit te dagen. Ik moet en wil tenslotte nog veel leren en de beste manier is natuurlijk door veel te draaien. Samen met collega Douglas Robson besloot ik dan ook aan de slag te gaan.

Omdat we de video een filmische/cinematografische look wilden geven, hebben we veel gebruik gemaakt van licht. In dit artikel zal ik kort proberen te beschrijven hoe we belichting hebben ingezet tijdens onze draaidag en wat de plus- en minpunten zijn geweest. Omdat we geen tijd hebben gehad voor BTS materiaal zal ik dit doen aan de hand van een aantal gebruikte technieken en stills.

Gebruikte belichting:

  1. Aputure Light Storm LS C120d LED lamp
  2. Aputure Light Dome
  3. Litepanels Astra 6X Bi-Color LED Panel
  4. Litepanels Astra 1x1 Softbox
  5. Bounce
  6. Kinoflo 4 Bank
  7. Vlaggen
  8. Boomstatief
  9. Grip

Tegenlicht

Een veel gebruikte en eenvoudige techniek is het gebruik van tegenlicht. Kort samengevat zorg je dat je onderwerp tussen je camera en lichtbron komt te staan, waarbij de lichtbron tegen de camera in schijnt. Wanneer je geen andere lichtbronnen gebruikt creëer je hiermee een silhouet wat vaak voor een mysterieuze of sferische look zorgt.

In dit geval hebben we gebruikt gemaakt van een Aputure Light Storm LS C120d LED lamp. Het fijne van deze lamp is dat je het licht kunt bundelen tot een harde spot maar ook kunt kiezen voor gebruik als wijde lichtbron. Tevens is de kleurtemperatuur variabel instelbaar en is het mogelijk gebruik te maken van een Aputure lightdome. Wij hebben het tegenlicht tot een harde spot gebundeld in onderstaande shots. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van een hazer om nog meer sfeer en nadruk voor het licht te creëren.

Bovenlicht/Toplight

Één van mijn favoriete lichttechnieken is het gebruik van bovenlicht. Dit is natuurlijk licht wat van boven op het onderwerp schijnt. Wanneer een zachte lichtbron gebruikt wordt, zorgt dit voor een mooi effect. De techniek is niet ingewikkeld echter zijn er wel een aantal zaken waarmee je rekening dient te houden:

  1. In veel gevallen heb je een boomstatief nodig om je lichtbron boven je onderwerp te kunnen plaatsen. Je wilt natuurlijk geen zichtbare grip in je kader.
  2. Zorg dat je lichtbron zacht is. Dit kan bijvoorbeeld eenvoudig door het gebruik van softboxen.
  3. Maak het licht controleerbaar/stuurbaar. Het mooiste is namelijk dat je enkel het onderwerp van boven belicht zonder dat er te veel licht op de omgeving valt. Dit kan door een ‘rok’ om je lichtbron te maken of gebruik te maken van een zogeheten ‘honingraat’. (deze zit volgens mij bij de dedolight set)
  4. Het gebruik van bovenlicht kan soms voor schaduw/donkere kringen onder de ogen zorgen. Vindt je dit niet mooi is het uiteraard mogelijk om dit bij te lichten of het bovenlicht te bouncen met een reflectiescherm.

Aanwezige lichtbronnen

Vrijwel altijd zijn er lichtbronnen aanwezig op de plaats waar je filmt. Dit kan zowel natuurlijk (daglicht/zon/maan) als kunstmatig (lampen, beeldschermen, etc) zijn. Het kan zijn dat deze lichtbronnen bruikbaar zijn maar het kan ook zo zijn dat deze storend zijn. Het is dan ook aan te raden om iedere lichtbron zo controleerbaar mogelijk te maken. Dat klinkt makkelijker dan het is want de zon kun je uiteraard niet zomaar aanzetten of uitschakelen.

Wel kun je gebruik maken van zwart doek (vlaggen), reflectieschermen en diffuus schermen. Op deze manier kun je ongewenst licht blokkeren of sturen in de gewenste richting. In het geval van kunstmatige lichtbronnen is het natuurlijk een stuk eenvoudiger omdat je deze volledig naar eigen wens kunt plaatsen en instellen.

 Het gouden uurtje

Jawel, natuurlijk hebben we gebruik gemaakt van het beroemde gouden uurtje. Helaas kunnen we de zon zelf niet sturen. Wel kunnen we onze planning afstemmen op de stand van de zon. Dit is het geval tijdens het zogeheten gouden uurtje. Dit zijn de eerste en laatste uren wanneer de zon op of onder gaat. Het licht komt dan van de zijkant en heeft vaak een zachte, ietwat warmere gloed. Schaduwen vallen hierdoor mooi en ook de kleuren kunnen prachtig zijn.

We hebben er veel plezier aan beleefd en zoals verwacht veel van geleerd. Hopelijk heeft het ons dichter bij ons gezamenlijke doel gebracht!

Zie hier het eindresultaat:


Geschichten wie diese:

Behind the scenes
Behind the Scenes | Coffee House
Mehr lesen
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de korte fictiefilm Coffee House door Thuy Nguyen. Het verhaal over trouw, liefde en de gevolgen van verslaving in de Rotterdamse onderwereld.Was dit een fotoshoot, filmopnames,...
06-11-2023
Von Budgetcam
Behind the Scenes | Wounds
Mehr lesen
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de onafhankelijke, korte fictiefilm “Wounds”. Het project is een samenwerking tussen Martin Alexandre (Spanje, 1992) en Jacob Brookes-Clayton VK, 1993), twee...
27-06-2023
Von Budgetcam

Unser Newsletter

Bleib auf dem Laufenden über die neuesten Nachrichten