Behind the scenes: Trainingsshoot met een Topklimmer

24-07-2017 Von Bram Berkien Behind the scenes

Om mijn portfolio aan te vullen én interessant te blijven voor mijn opdrachtgevers schiet ik regelmatig eigen werk. Hiervoor werk ik samen met atleten en probeer ik te laten zien wat ik kan, in mijn eigen stijl te schieten. Voor een recente shoot sprak ik af met Loïc Timmermans, een door Adidas gesponsorde topklimmer uit Brussel die onlangs voor het eerst de finale van een World Cup op het allerhoogste niveau haalde. Met Loïc heb ik vaker werk gemaakt, ook voor zijn sponsor. We zijn in Luxemburg buiten gaan klimmen en ik heb hem gevolgd tijdens een grote wedstrijd in Sheffield, Engeland. Voor deze shoot spraken we echter gewoon af in mijn tweede huiskamer, de klimhal Monk in Eindhoven.

Een van de manieren waarop klimmers trainen is op het campusbord. Dit is een soort grote kist waar grepen op geschroefd zijn. De bedoeling is nu om zonder je voeten te gebruiken én bij voorkeur zo beheerst mogelijk omhoog te klimmen (campussen). Als je dan ook nog eens zo veel mogelijk grepen overslaat is dit een erg goede training voor biceps en schouders. Het idee was om met Loïc een korte serie te maken waarin te zien is hoe hij traint op dit campusbord.

Mijn insteek was om de setting net iets epischer te maken, om de nadruk te leggen op de klimmer én het beeld iets spannender te maken. Ik gebruik daarvoor uiteraard een flitser en probeer de omgeving zo veel mogelijk maar nét niet helemaal donker te maken. Het licht plaats ik het liefst schuin achter de persoon, om direct separation met de achtergrond te krijgen en een beetje productiewaarde toe te voegen. Normaal zou je je dan serieus zorgen moeten maken over de donkere kant van de persoon aan de camera, maar hier komt een interessant aspect van klimmen fotograferen tevoorschijn: klimwanden zijn vrijwel altijd licht gekleurd en werken dus als een perfecte reflector! Vrijwel altijd kun je bij het fotograferen van klimmers gewoon vanaf de wand tegen het licht in schieten, de schaduwkant wordt dan door de wand heerlijk ingevuld.

Qua lenzen koos ik bij deze shoot voor mijn vertrouwde primes. Een 35mm50mm en een 85mm, allen van Nikon. Het liefst schiet ik licht tele, maar de ruimte rondom het campusbord was beperkt, zodat ik om meer van de klimmer te tonen een 35mm moest gebruiken. Zelfs met deze lens past de klimmer er niet helemaal op, wat achteraf wellicht jammer is. Het gegeven dat hij zijn voeten niet gebruikt komt zo net niet goed over als je de sport en activiteit niet kent. Voor mij is echter ook belangrijk dat mocht ik nog meer groothoek schieten, de klimmer en omgeving vervormd zouden worden. Ik vind dit effect over het algemeen afleidend en gebruik het zelf liever niet.

Een andere oplossing was uiteraard geweest om verticaal te schieten. Voor mijn stijl is het echter belangrijk dat foto’s een ietwat cinematografische uitstraling hebben, en daar past natuurlijk het beste een horizontaal beeld bij. Vrijwel altijd snijd ik de foto’s nog bij tot 16:9 aspect ratio of extremer breedbeeld, in dit geval paste dat echter simpelweg niet. Als ik precies de andere kant op had gefotografeerd had ik namelijk wel iets meer afstand kunnen nemen, maar zou de lelijke saaie bakstenen muur waar ik met mijn rug tegenaan stond zichtbaar worden. Tevens zou ik dan de omgeving niet goed kunnen onderbelichten, omdat de muur erg veel van het licht zou vangen.

Om de optimale pose te vangen was uiteraard van belang om gewoon intens veel frames te schieten. Doordat ik flitste kon ik niet veel foto’s achter elkaar maken, tevens is het goed timen van het moment van afdrukken haast niet te doen. In dit geval was ik echter gezegend met een erg sterke atleet, die moeiteloos een positie vast kon houden. Dit maakte het vangen van de beste momenten een stuk makkelijker.

Qua nabewerking heb ik geprobeerd om het redelijk simpel te houden, maar uiteraard wel een beetje sfeer toe te voegen. De fase waarin ik met extreem contrast werkte en de clarity-slider iets te enthousiast omhoog trok heb ik gelukkig achter de rug, wel werk ik tegenwoordig met 3DLUT’s in Photoshop om beelden nog iets te color graden.

Hoewel deze foto’s ditmaal niet direct in opdracht van Adidas gemaakt zijn, zal ik ze uiteraard wel bij hen aanbieden. Ook als ze niet geïnteresseerd zijn blijf ik op die manier wel top of mind bij het merk. Daarnaast is dit een serie die ik op zal nemen in mijn portfolio, waarin ik meer toe wil werken naar opgezette shoots met productiewaarde in plaats van enkel registreren tijdens wedstrijden.

Op zoek naar lenzen of een extra camera voor jouw eigen portfolio shoot? Je huurt alles supersimpel via de website van Budgetcam. Ook een keer op pad met de nieuwste apparatuur voor het schrijven van een review? Geef je dan op voor de Budgetcam reviewpoule.


Geschichten wie diese:

Behind the scenes
Behind the Scenes | Coffee House
Mehr lesen
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de korte fictiefilm Coffee House door Thuy Nguyen. Het verhaal over trouw, liefde en de gevolgen van verslaving in de Rotterdamse onderwereld.Was dit een fotoshoot, filmopnames,...
06-11-2023
Von Budgetcam
Behind the Scenes | Wounds
Mehr lesen
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de onafhankelijke, korte fictiefilm “Wounds”. Het project is een samenwerking tussen Martin Alexandre (Spanje, 1992) en Jacob Brookes-Clayton VK, 1993), twee...
27-06-2023
Von Budgetcam

Unser Newsletter

Bleib auf dem Laufenden über die neuesten Nachrichten