Uitgelicht: Dirty Paws Media

21-03-2016 Von Justus van den Elsen Andere

Dirty Paws Media bezoekt onze vestiging in Eindhoven bijna wekelijks, met hun afwisselende portfolio is een plekje op onze videowall niet meer dan logisch. Hoe gaan ze te werk? Hieronder lees je hun verhaal:

We (Johannes van Beeck, Rens Lelieveld en ik - Justus van den Elsen) hebben in 2014 Dirty Paws Media opgericht na een aantal jaren ervaring te hebben opgedaan als freelancer of in loondienst in de mediawereld. Doordat we met z’n drieën opereren hebben we altijd enorm snel kunnen schakelen en hoeven we gelukkig bijna nooit nee te zeggen tegen opdrachtgevers. Samen bundelen we onze ervaring in concept, regie, cameravoering en montage tot een hechte samenwerking die regelmatig uitgebreid wordt met getalenteerde freelancers uit allerlei disciplines – van acteurs tot pyrotechnici en van locatiescouts tot dierentrainers.

Het fijne is ook dat we allemaal op een andere manier in het werk staan. Zo is Johannes een onverwoestbare tank (en dat is wel zo handig als je cameraman bent), is Rens een perfectionist met een geweldig gevoel voor detail en ben ik de dromer van de drie – altijd vooruit denken en groots fantaseren. Juist die combinatie zorgt ervoor dat het gaat zoals het nu gaat, want alle drie hadden we niet durven dromen dat we het soort projecten doen wat we nu doen.

Zo bijvoorbeeld deze productie, een moodfilm die we gemaakt hebben voor Kabin. Want naast dat je als commercieel filmmaker een uitvoerende partij bent, ben je ook een adviserende partij. In plaats van te gaan voor een ‘traditionele’ commercial hebben we de opdrachtgever aangeraden het gevoel van hun onderneming te visualiseren in een korte film waarin alle informatie subtieler gecommuniceerd wordt. Het plan was dat je als kijker verliefd wordt op het gevoel uit de film zonder het gevoel te hebben dat je in een marketingmolen terecht komt. In twee dagen hebben we (ook nog eens erg kosten efficiënt) deze film gedraaid in Zweden, in een prachtige omgeving met twee geweldige acteurs.

Onze specialisatie ligt in dit soort films. Producties die niet aanvoelen als marketing, maar een oprecht en authentiek gevoel neer zetten. En dat gevoel proberen we ook achter de schermen neer te zetten. We hebben een informele en positieve relatie met onze opdrachtgevers en zij weten dat ze ons altijd kunnen bereiken, ook in het weekend en buiten kantooruren.

Met ‘dit soort films’ bedoelen we niet alleen moodfilms. Dat oprechte is ook terug te vinden in de televisieprogramma’s, videoclips, sfeerverslagen en documentaires. We geloven er heilig in dat de grenzen beginnen te vervagen tussen al deze disciplines. Ervaring die je opgedaan hebt in fictie neem je mee naar een documentaire, en leermomenten van het maken van televisie blijken enorm goed in te zetten bij het maken van een toffe videoclip.

We vinden dat we als filmmakers en ondernemers onszelf altijd moet blijven uitdagen en dat je nooit hetzelfde trucje moet herhalen. We zijn dus altijd op zoek naar een bijzondere nieuwe insteek, een tof technisch hoogstandje of een andere manier van een verhaal vertellen. Maar ook naar nieuwe manieren van produceren. Eén van de dingen waar we in geloven is dat kwaliteit helemaal niet duur hoeft te zijn. Door creatief te produceren kun je vaak je opdrachtgevers enorm verrassen, en er is niks leukers dan dat. Zo hebben we in korte tijd (en een beperkt budget) een video geproduceerd voor het Luzac; opgenomen in Cyprus, Parijs en kriskras door Nederland.

Regelmatig zitten we met z’n drieën samen een biertje te drinken na een lange opnamedag. Vaak kletsen we over hoe benieuwd we zijn naar wat de toekomst ons zal brengen. Vooral als je kijkt in wat voor fantastische avonturen we de afgelopen twee jaar terecht gekomen zijn. Zo bestuurden we al filmend zelf een vliegtuig (zonder vliegbrevet!) over de Middellandse zee, hebben we vrienden gemaakt met een roedel vossen 3000m hoog in de Alpen, stookten we kampvuurtjes met Oostenrijkse duivels en zagen we opdrachtgevers met tranen in hun ogen van ontroering na oplevering van hun film.

Als ik dit schrijf kan ik niks anders denken dan dat films mogen maken het mooiste vak ter wereld is en we enorm blij mogen zijn om iedere dag opnieuw te gaan werken – zonder dat het ooit aanvoelt als werken. En dat gevoel mag voor altijd blijven.


Geschichten wie diese:

Andere
Wie man sich auf ein Shooting bei einem Indoor-Festival vorbereitet
Mehr lesen
Andere
Ein erfolgreicher Produktionstag beginnt mit einer guten Vorbereitung einen Monat im Voraus. Diese Vorbereitung umfasste umfangreiche Planungssitzungen, Ausrüstungskontrollen und die Koordination mit dem Team , um sicherzustellen, dass...
05-09-2024
Von Budgetcam
Sony FX3 und FX30: Try Before You Buy
Mehr lesen
Andere
Bist du bereit, in die Welt von Sony einzutauchen? In Zusammenarbeit mit Kamera Express bieten wir eine fantastische 'Try before you buy'-Aktion für die Sony FX3 und FX30 an.Mit der Try before you buy-Aktion hast du die Möglichkeit, beim...
08-07-2024
Von Budgetcam

Unser Newsletter

Bleib auf dem Laufenden über die neuesten Nachrichten