Behind the scenes | Short Film

16-03-2021 Von Erasmo Parra Behind the scenes

Nogmaals hebben wij een kijkje genomen bij een van de producties van onze fellow Budgetgang members Lucia Bärtschi, producente, scenariste, set fotograaf en Erasmo Parra, regisseur, scenarist en co-DP van de Short Film U-47700(nog link/insta post).

Hoe maak je een short film tijdens een pandemie?

De laatste keer dat wij elkaar hebben gesproken waren jullie bezig met de testopnames van 'Kool Kats', maar nu zijn jullie aan iets nieuws begonnen?
Erasmo: 
Ja, inderdaad dat was aan het begin van de covid crisis. Wij waren een screentest aan het doen voor onze speelfilm Kool Kats. Het is behoorlijk moeilijk voor ons geweest om er mee verder te gaan aangezien we met veel jonge acteurs te maken hadden die uit verschillende plekken van Nederland moesten komen. Wij zouden gaan beginnen met het filmen van een korte versie van de film maar dat werd logistiek moeilijk voor ons als kleine team en met de corona maatregelen ook een beetje gevaarlijk. Dus na veel ups en downs en veel te hebben gebrainstormd en zelfs te hebben gepitched bij Netflix, hebben we besloten om Kool Kats op 'stand by' te zetten en een ander verhaal uit ons assortiment te produceren, een sci-fi short film onder de naam 'U-47700'.

Picture by ...
Picture by ...

Awesome! Hoe hebben het jullie getackeld om in deze moeilijke tijden een shortfilm voor elkaar te krijgen?
Lucia: We hebben over alles heel strategisch nagedacht en gepland. Ten eerste had Erasmo de locaties al in zicht en hebben wij het idee van onze shortfilm aangepast op de locaties. Dit waren in totaal drie locaties ieder ongeveer 10 minuten van elkaar vandaan. We hebben onmiddellijk toestemming gevraagd aan de gemeente en die heeft ons vervolgens naar de desbetreffende stadsdelen doorgestuurd. Gelukkig hebben wij van iedereen toestemming gekregen en konden we verder gaan met het afronden van onze script. Vervolgens hebben wij het covid protocol voor de audiovisuele sector goed doorgelezen en onze eigen Covid plan gemaakt. Wij hebben voor de hele cast en crew FFP2 maskertjes aangeschaft en goede kwaliteit alcohol gels en sprays. Ook hadden we geluk gehad met de ruimtes die heel groot en ruimtelijk waren met genoeg (en misschien een beetje te veel) ventilatie. Het was namelijk een oude kerk en behoorlijk koud.

Hoe groot was jullie team?
Erasmo: Wij waren met een team van zeven plus de vijf acteurs die er niet allemaal gelijktijdig waren. Onze kostuummaakster Ines heeft een korte bijrol gedaan, maar ook veel geholpen met andere taken. Wij moesten allemaal meerdere 'petten' op, om de crew zo klein mogelijk te houden. Lucia, Yessair, Arne, Shawn Charly en Charles hebben allemaal echt hun best gedaan om de film "in the can" te krijgen.

Lucia: Ja, dat was echt een challenge! Ik moest coördineren, fotograferen, de make up voor de acteurs doen (dat ook volgens de strikte regels gedaan moest worden) met iedere acteur zijn eigen make-up set die vervolgens goed gewassen of zelfs weggegooid moest worden. Ook de catering moest corona bewust zijn en ons budget was behoorlijk laag om elke dag pizzas voor iedereen te bestellen. Daarbovenop, werd precies de avond voor de shoot de avondklok ingeschakeld dus moesten we alles opnieuw inplannen tot in de late nacht!

Vertel ons meer over de gear die jullie hebben gebruikt.
Erasmo: 
We hebben onze gear list zo minimaal en compact mogelijk gemaakt met lampen die wij makkelijk konden meenemen zoals bijvoorbeeld de pavolite rgb tubes , Aputure Nova P300cNanlite Forza 60 en Nanlite Forza 500, de Zoom H6 voor de audio en Sennheiser AVX-MKE2 zendersetjes en zo gepland dat alles in een kleine auto paste. In dit geval de auto van onze held Yessair. Ook hebben we andere DIY hacks gebruikt voor de belichting zoals een douche gordijn van IKEA voor de diffusie van binnen en buiten shots. Voor de camera hebben wij gekozen voor de gloednieuwe Red Komodo die ook lekker klein en compact is en een hartstikke mooie en filmische plaatje oplevert. Maar het eet enorm veel data en daar moet je goed op voorbereid zijn. Ook het color grading process is niet het makkelijkste en het is aan te raden de Red Komodo handleiding goed door te lezen. Gelukkig zijn er online enorm veel resources over hoe je de files moet behandelen.

Kan je ons verklappen wat de post production workflow was voor de short?
Erasmo: 
Ik werk graag met FCPX en ik heb eerst heel wat artikelen gelezen op apple.com over hoe ik met zulke grote RAW files kon werken, en hoe het importeren en transcoding gaat. Ik moest ook van tevoren al een schatting maken van hoeveel beeldmateriaal we zouden schieten, om uit te rekenen hoeveel TB (terabytes) ik aan opslag nodig had voor de shoot. Hiervoor heb ik ‘Cameras en Format’ gebruikt. Een super handige app voor iPhone, waarmee je meerdere camera codecs kan berekenen. Op basis van mijn berekening hebben wij een Lacie d2 aangeschaft van 6TB (dit is een drive van 7200 RPM) die goed geschikt is voor monteren en een Seagate Portable Drive van 6 TB als onze tweede backup.

Voor het managen en overzetten van de files hebben we ‘Hedge' gebruikt dat super handig is voor als je meerdere drives hebt en meerdere kaartjes die je tegelijkertijd moet backen. Vervolgens hebben wij de backups op set gemaakt. Wat we niet hadden voorzien, was dat het overzetten van de kaartjes behoorlijk traag zou gaan. Dat kwam omdat de meegeleverde card readers niet de snelste waren en wij alleen twee 256GB kaartjes van het merk Angelbird hadden. Eigenlijk hadden we minimaal vier kaartjes moeten hebben want de codecs van de Komodo vreten enorm veel data op. Tijdens de laatste draaidag waren beiden kaartjes vol en hebben we twee scenes moeten schieten met de Nikon D810 van Lucia. Gelukkig is dat nu behoorlijk makkelijk te matchen kwa kleur in ieder geval (de Nikon schiet in 1080p vs de 6K van de Komodo). Samen met Shawn Charley (onze co-DP en camera operator) hebben we besloten om op Redcode Raw Medium Quality (MQ) te schieten aangezien we geen (complexe) digitale FX in post zouden doen.  Volgens mijn berekening zouden we ongeveer 1 a 1.5 uur aan beelden schieten. Dit nam ongeveer 1.2 TB aan ruimte in beslag. Ik heb vervolgens "Red Cine X Pro" gebruikt om wat beelden te transcoden. Ook heb ik de FCPX RAW bundle van Red gedownload om RED RAW files direct in Final Cut Pro te kunnen verwerken. Het werkte behoorlijk goed en mijn Macbook Pro van 2017 kon het prima aan. Ik heb vervolgens toch maar het beeldmateriaal omgezet naar Proxy om sneller te kunnen monteren.

We zijn nu in de color grading fase dat we met 'mFilmLook van MotionVFX' aan het doen zijn. Een extra tip is dat je bij de website van RED hele goede LUTS kunt downloaden die speciaal gemaakt zijn voor de Red Raw Codec. Deze hebben wij gebruikt als basis grade in Rec 709 en daarbovenop onze eigen kleurprofiel gemaakt met de FilmLook.

Hedge
Hedge

Wat voor lenzen hebben jullie gebruikt?
erasmo: 
Ik ben nogmaals voor vintage lenzen gegaan. Net zoals in de vorige testopnames van Kool Kats hebben we gebruik gemaakt van de Super Takumar 55 1.4. Ik ben echt fan van deze lens en het haalt de ultra scherpe digitale look van de digitale cameras af, wat ik prettiger vind om te zien. Ook hebben we gebruik gemaakt van de Canon Ef 8-15mm f/4L 'Fish Eye' lens en de Laowa 12mm voor een paar ultra wide angel shots. Het toffe van 6K schieten is dat je vervolgens in post digitale zooms kan doen, waardoor je bijvoorbeeld een wide angle lens als een zoom lens kan gebruiken.

Wat waren jullie inspiratiebronnen en welke look wou je bereiken voor je film?
Erasmo: 
Ik wou graag de ruwe look recreëren van 'A Clock Work Orange' en ook gebruik maken van de distorted look die Terry Gilliam vaak gebruikt. De belichting is meestal heel simpel bij beiden regisseurs, maar soms ook heel complex. Wij hadden natuurlijk het budget niet voor een complexe licht setup, maar we hebben goed gebruik kunnen maken van het mooie natuurlijke belichting die in de kerk binnen viel. We hebben ook een hele goede draagbare op accu werkende hazer gebruikt de Panasonic Look Power Tiny die de look ‘romiger’ heeft gemaakt.

Waar plannen jullie de short uit te brengen?
Lucia: 
De short gaat naar het festival circuit, en we zijn nu ook deel van het EFM (European Film Market) dat dit jaar online gedaan gaat worden. Daar gaan wij onze nieuwe slate van nieuwe en toekomstige projecten presenteren.

Hebben jullie nog extra tips voor onze lezers?
Lucia: 
Een goede planning kan er voor zorgen dat alles soepeler loopt maar, ook al ben je goed voorbereid gaat er altijd wel iets in de weg komen staan wat je snel moet gaan oplossen. Daarom moet je echt tot in de detail plannen.

Erasmo: Drink vooral veel water en probeer goed te slapen ook al is het maar een paar uurtjes. Kwalitatieve slaap, heel belangrijk. En, lees handleidingen, ze lijken saai maar zijn eigenlijk de panacea!


Geschichten wie diese:

Behind the scenes
Behind the Scenes | Coffee House
Mehr lesen
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de korte fictiefilm Coffee House door Thuy Nguyen. Het verhaal over trouw, liefde en de gevolgen van verslaving in de Rotterdamse onderwereld.Was dit een fotoshoot, filmopnames,...
06-11-2023
Von Budgetcam
Behind the Scenes | Wounds
Mehr lesen
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de onafhankelijke, korte fictiefilm “Wounds”. Het project is een samenwerking tussen Martin Alexandre (Spanje, 1992) en Jacob Brookes-Clayton VK, 1993), twee...
27-06-2023
Von Budgetcam

Unser Newsletter

Bleib auf dem Laufenden über die neuesten Nachrichten