Het is niet eens zo lang geleden dat podcasts echt een ding zijn geworden, maar inmiddels zijn podcasts zoals The Joe Rogan Experience, Stuff You Should Know en Planet Money niet meer weg te denken. Ook in Nederland zijn podcasts erg populair. Een podcast opzetten klinkt makkelijk. Microfoon aan en praten maar. In realiteit is het opzetten van een succesvolle podcast een stuk lastiger. Vandaar dat wij Babette Rijkhoff hebben gevraagd of zij in de maand Augustus jullie wekelijks tips wilt geven via onze blog.
Leg de recorder niet op tafel
Mijn naam is Babette Rijkhoff en ik maak ik podcasts
voor VPRO, NTR, festivals zoals Oerol en culturele instellingen. Wat ik zo mooi
vind aan verhalen in audio is dat je de mensen zelf hóórt praten. Je hoort
iemands eigenaardige taalgebruik, de emotie in het timbre van de stem, de
weifeling, de adempauze, de zucht, de toonhoogte.
Wanneer je een verhalende podcast gaat maken vergt
dit meer inspanning dan alleen microfoons op tafel zetten en een goed gesprek
voeren. Je denkt na over de verhaalopbouw, de muziek, het sounddesign en je wil
dat je voice-overs goed klinken. Je gaat naar Budgetcam om apparatuur te huren
en een goede recorder is
heel fijn, maar wees je ook bewust van hóe je opneemt. Het zorgt voor een
wereld van verschil tussen een goed en slecht opgenomen interview. Drie tips:
1. Zorg dat je comfortabel bent met je
apparatuur.
Ga thuis oefenen. Draai
aan alle knopjes, hoor wat er gebeurt als je ermee gaat lopen, luister wat er
gebeurt als je buiten staat. Ik had een keer een recorder en microfoons geleend
van m’n technicus en niet goed opgelet toen hij zijn uitleg gaf. En ook niet
meer thuis geprobeerd, omdat ik dacht dat ik het wel wist… Dus toen ik twee
acteurs moest interviewen en de microfoons aansloot kreeg ik ze niet aan.
Vervolgens kreeg ik de zenuwen en de acteurs werden ongeduldig en chagrijnig.
Niet een heel lekker begin van een interview.
2. Leg de recorder niet op tafel.
Maar houd de recorder op een vuistdikte afstand van
iemands mond. Niet je recorder op tafel leggen en denken dat ‘ie alles opneemt.
Je hoort de afstand en daar kun je in de montage niks aan doen. Sowieso is slecht
opgenomen geluid moeilijk te repareren achteraf.
3. Check de ruimte. Mensen interviewen in een hol
klinkende ruimte zorgt ervoor dat het verhaal vermoeiend wordt om naar te
luisteren.Als ik bij iemand thuis
kom, vraag ik vaak of we de opname in de slaapkamer kunnen doen. Liefst met de
gordijnen dicht, dan is de akoestiek het best. Lotte van Gaalen, ook podcastmaker, vertelde me dat ze een keer
kinderen moest interviewen op school. Het oude gebouw was één grote galmkast.
“Toen vond ik een bezemkast die heel droog klonk en daar ben ik met ze in gaan
zitten. Ik maak er vaak maar een grapje over.”
Volgende week vertel ik je meer over het zoeken naar de juiste interviewkandidaat. Kun je niet wachten? Ga dan naar Studio Bezemkast. In september starten de workshops interviewen en voice-overs. Wil je nu al aan de slag, volg dan zelfstandig de cursus Bezemkast Pro. Hierin leer ik je van A tot Z hoe je een verhalende podcast maakt én hoe je geld verdient met je creatieve werk.
