Budgetcam Review | Nikon Z6II

29-04-2021 Door Sven Cairo Reviews

Nikon Z6 II; Round 2. Fight!

Zeg je nou zet of zie 6?
Na diverse reacties te hebben ontvangen, van zowel amateurs als professionals, wordt in Oktober 2020 dan eindelijk de geruchten bevestigd. Er komt een tweede iteratie van zowel de Z6 als de Z7.

Bigger is better! Oh wacht.. zelfde formfactor. They dit it again!

Wat is er anders?
Optisch gezien is de camera exact het zelfde als het vorige model. De knoppen zijn niet veranderd, de bediening is hetzelfde en het belangrijkste aspect; Hij is nog steeds handzamer dan een full-frame DSLR. Duik je dieper in op de specs dan komen de echte veranderingen.

De Z6 II is bijvoorbeeld voorzien van een dubbele processor t.o.v. zijn voorganger. Dit zorgt er onder andere voor dat de camera sneller en accurater kan scherpstellen. Als je de camera voor het eerst in je handen hebt zal je het verschil niet merken, maar als je vandaag de overstap zou doen vanaf een DSLR richting dit mirrorless systeem staat je een verassing te wachten. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal keer aan mezelf getwijfeld met het scherpstellen. Het gebeurd echt héél rap!

Een andere leuke bijkomstigheid is de mogelijkheid om twee geheugenkaarten in de camera te plaatsen. Je kan namelijk een XQD én SD kaart kwijt in de body. Dit biedt de mogelijkheid tot een back-up van de eerste kaart (volgens mij de meest gevraagde toevoeging na introductie van de eerste Z bodies), extra opslag mocht de eerste kaart niet voldoende zijn of de mogelijkheid tot het gescheiden houden van je RAW en JPEG bestanden.

De camera kan nu ook in 14fps fotograferen i.p.v. 12fps, de maximale sluitertijd is vergroot naar 900 sec, je kan in 4K60p filmen i.p.v. 30p, de batterij is tegenwoordig op te laden via USB C óók tijdens het gebruik van de camera, de body is 30 gram zwaarder door de toevoeging van de extra kaartslot en zo nog een aantal (kleine) veranderingen die voor sommige gebruikers echt wel de moeite waard zijn!

Nikon Z6II
Nikon Z6II

Plezier, plezier en nog meer plezier!
Zowel beginners als ervaren  fotografen zullen het met me eens zijn dat de Z camera’s een genot zijn om te gebruiken! De camera is licht van gewicht en heeft een handzaam formaat, de knoppen zitten op de juiste plek en de menu’s zijn niet extreem ingewikkeld. Een fijne bijkomstigheid van deze knoppen en menu’s is de mogelijkheid om de functie hiervan te veranderen. Je kan namelijk bijna alle knoppen op de body een functie toewijzen waar jij de camera het efficiëntste mee bedient. Waarom zou je een heel menu willen doorlopen op zoek naar animal eye af terwijl je met 1 druk op de knop makkelijk kan switchen? Of je focus modus aanpassen zonder het oculair van je oog hoeven te halen? Gemak dient de mens!

Nikon Z 14-30mm f/4 S
Nikon Z 14-30mm f/4 S
Nikon Z 85mm f/1.8 S
Nikon Z 85mm f/1.8 S

Nikon S-line lenzen
Heb ik het al gehad over de nieuwe S-Line lenzen? Nee? Pak je popcorn! Als Nikon F-Mount (D750 to be exact) gebruiker heb ik me keer op keer laten verbazen door de snelheid en scherpte van de lenzen! De lenzen hebben geen moment getwijfeld met scherpstellen. Ongeacht de omstandigheden waren al mijn shots raak. Ik ben geen wildlife fotograaf, maar in mijn dierentuin (we hebben een zoontje van 1) waren de combinatie van AF-C (autofocus continuous) + focus tracking snel zat om zijn taferelen bij te houden.

De scherpte van de lenzen is in één woord absurd. Aaaaaaaabsurd zeg ik je! Normaliter trek ik de sharpening en texture sliders in Lightroom nog wat omhoog om meer scherpte toe te voegen aan mijn shots, maar in dit geval was het niet altijd nodig. Sterker nog ik heb de sliders een paar keer terug getrokken omdat details veel te scherp waren. Deze scherpte gaat vanaf het midden van het frame tot aan de uiteinden en dat met het diafragma vol open. Kortom over de IQ (image quality) heb ik ook niets te klagen.

Nikon Z 14-30mm f/4 S @ 24mm
Nikon Z 14-30mm f/4 S @ 24mm

Last but not least..
De camera is getest, de lenzen zijn getest, de foto’s heb ik bekeken en ik heb jullie mijn mening gegeven. What’s next? Ga ik hem aanschaffen? Wie raad ik hem aan? Wat is het alternatief? Om een antwoord op de eerste vraag te geven; Als mijn huidige body aan vervanging toe was had ik er geen moment over getwijfeld. Ik zie de Z6 II als een volwaardige vervanging van mijn D750. Hij doet alles (en meer) wat ik van mijn camera verwacht. Zelfs mijn vriendin heeft er plezier aan beleefd. Good job wat betreft gebruiksgemak Nikon! Tot die tijd huur ik hem lekker zo nu en dan.

Ik kan de camera aan iedereen aanraden die de wereld van mirrorless wilt instappen. Of dit nou met of zonder ervaring is van camera’s, het meeste wijst zich vanzelf; Je richt, je friemelt aan wat knopjes en ziet meteen de gevolgen daarvan, je drukt af en voilà daar is je foto! Voel je niet geïntimideerd door merken zoals Sony en Canon. Nikon is prima in staat om in de meeste gevallen net zo goed te presteren. Ik ben van mening dat je niet moet vergelijken op de punten wat het andere merk wel of niet kan. Je kan veel liever kijken naar wat jij ermee wilt doen en of de camera in staat is dit te realiseren.

Nou hoor ik je zeggen; Leuk en aardig dat je het nieuwste van het nieuwste aanraad, maar ik wil helemaal niet zoveel geld uitgeven. En nu? Huren bij Budgetcam natuurlijk! Mocht je toch zelf een body willen aanschaffen zijn er nog 3 opties waarbij je minder diep in je buidel hoeft te graaien, namelijk; De eerste generatie Z6, de Z5 en ook nog de Z50. Bij de laats genoemde stap je wel over op een crop sensor body ipv full-frame, maar je krijgt nog steeds dezelfde mirrorless experience!

Who won?
Feitelijk gezien is de Z6 II wel echt een upgrade t.o.v. de eerste Z6, maar dit merk je alleen als je ervaring hebt met beide toestellen. Sta je nu voor het besluit om 1 van de 2 aan te schaffen zou ik persoonlijk voor het nieuwere model gaan. Behalve dat je de nieuwe features hebt biedt Nikon nu ook een verticale battery grip met een aantal geïntegreerde buttons.

Verhalen zoals deze:

Reviews
Klant review | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
Lees meer
Reviews
AUTHENTIEK MADEIRA GEVANGEN MET DEZE TWEE LENZENDe aankoop van lenzen en ander fotomateriaal kan al snel hoog oplopen. Met een deftige setup zit je al snel boven de 5.000 EUR. Huren van materiaal kan dus een oplossing...
18-03-2024
Door Stefan Desaeyere
Content creators en vloggers opgelet! | Sony ZV-E1 Review
Lees meer
Reviews
(Ga voor de actievoorwaarden van de Sony ZV-E1 naar de onderkant van dit artikel)De ultieme (vlog)camera voor content creators is hier! De Sony ZV-E1 Mirrorless Camera (E-mount) in een stijlvolle zwarte uitvoering is ontworpen als een...
28-06-2023
Door Budgetcam

Onze nieuwsbrief