LET OP: Op zondag 19 en maandag 20 mei zijn wij gesloten i.v.m. Pinksteren. Boek tijdig je reservering in voor en na deze data.

Review: Blackmagic URSA 4.6K

10-05-2016 Door Budgetcam Reviews

Blackmagic Design bestormde in 2012 de camera markt met de Cinema Camera 2.5K. Een camera met een Canon EF mount en maar liefst 13 stops dynamische range in een goedkope body. Het klonk te goed voor woorden, en dat was het stiekem ook. Toen de camera uit kwam barste hij van de bugs. Zo kon je bijvoorbeeld de camera niet gebruiken richting een felle lichtbron, zoals de zon, omdat hij deze in grote zwarte stippen veranderde. De camera’s die volgden hadden ook allerlei veelvoorkomende klachten, vooral ook in het ontwerp, zoals een te kleine sensor (de Pocket), of ze waren te lomp (de originele URSA).

De Blackmagic URSA Mini 4K was de eerste camera van Blackmagic die echt “af” voelde. Met een stevige en mooi afgewerkte body, ter grote van een grote Sony PXW-FS7, is de URSA Mini misschien niet de kleinste camera die er is, maar is het in ieder geval geen bakbeest van 8 kilo zoals de originele URSA was.

De URSA Mini combineerde de ergonomische voordelen van grotere docu/run-and-gun camera’s zoals de FS7 en C300 met de speelfilm look en codecs van een cinema camera. Door zijn dynamische range en mogelijkheid om op te nemen in CinemaDNG RAW of gewoon in Apple’s Prores codec, ging de Mini misschien wel iets sneller door zijn geheugen heen dan bijvoorbeeld een C300, maar daarvoor kreeg je wel een hele berg meer kleureninformatie om mee te werken in post. In de wandelgangen werd de camera stiekem al een poor man’s RED of Arri genoemd.

Na een klein jaar wachten is nu de grotere tweelingbroer van de URSA Mini 4K op de markt; de Blackmagic URSA Mini 4.6K. Precies dezelfde body maar een spiksplinternieuwe 4.6K sensor met 15 stops dynamische range en frame rates tot 60fps in 4.6K en 120fps in 1080p.

Om de camera uit te testen heb ik hem een dagje meegenomen naar het bevrijdingsfestival in Amsterdam. Na wat ge-experimenteer met resoluties en codecs kwam ik al snel tot de conclusie dat de extra .6K resolutie misschien niet het voornaamste verkooppunt zijn van de camera. De mogelijkheid om in RAW op te nemen blijft toch een keuze die voor mij persoonlijk toch vaak op nee valt door het extra werk aan data wrangling en project mappen van een terabyte. Zeker aangezien Prores 444 voor alles behalve de meest extreme color grading meer dan genoeg ruimte bied.

De 15 stops dynamische range zijn wel een goede aanwinst en zag ik echt in actie komen toen ik op het podium stond en de band in hun onderbelichte ruggen aanschoot met een volle bak publiek in de zon als achtergrond. Zowel de highlights in de felblauwe lucht als de schaduwen in de plooien van de gitarist zijn broek hadden details erin zitten.

Al met al is de URSA Mini 4.6K een low budget cinema werkpaard met een fijne ergonomische body en viewfinder, een heerlijke accuduur van 2 uur per v-mount, professionele codecs en een fantastisch plaatje. Dit alles geldt natuurlijk stiekem ook voor de goedkopere 4K variant die iets minder resolutie heeft en 1 stop minder te besteden heeft in zijn dynamische range, maar nog steeds een beest van een cinema camera is die een hoop meer docu gerichte camera’s een run for his money geeft qua filmische look.

De URSA mini’s zijn de eerste camera’s van Blackmagic die daadwerkelijk zijn mannetje lijkt te kunnen staan tegen de bekende namen in zijn segment.

Verhalen zoals deze:

Reviews
Klant review | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
Lees meer
Reviews
AUTHENTIEK MADEIRA GEVANGEN MET DEZE TWEE LENZENDe aankoop van lenzen en ander fotomateriaal kan al snel hoog oplopen. Met een deftige setup zit je al snel boven de 5.000 EUR. Huren van materiaal kan dus een oplossing...
18-03-2024
Door Stefan Desaeyere
Content creators en vloggers opgelet! | Sony ZV-E1 Review
Lees meer
Reviews
(Ga voor de actievoorwaarden van de Sony ZV-E1 naar de onderkant van dit artikel)De ultieme (vlog)camera voor content creators is hier! De Sony ZV-E1 Mirrorless Camera (E-mount) in een stijlvolle zwarte uitvoering is ontworpen als een...
28-06-2023
Door Budgetcam

Onze nieuwsbrief