The Rise of the podcast #2| Babette Rijkhoff

06-08-2021 Door Babette Rijkhoff Tips & Tricks

Een verhaal dat voor de eerste keer wordt verteld is altijd het beste verhaal

Je hebt heel veel zin om een podcast te maken. Je wil met je recorder op stap. Maar om het verhaal te vertellen heb je mensen nodig die je kunt interviewen. Beroepsmatig willen mensen vaak graag hun expertise delen, maar wil je een persoonlijk verhaal opnemen, dan is het zoeken naar interviewkandidaten soms wat lastiger. Drie tips!

1. Durf om hulp te vragen. Mensen helpen graag.

Het gebeurt me vaak genoeg dat ik een verhaalidee heb en ik vervolgens nog de personages moet gaan zoeken die het verhaal gaan vertellen. Zo zocht ik voor Luisterruit - de podcast van de NS - voor de aflevering ‘de wissel’ naar iemand met het Foreign Accent Syndroom. Wie het overkomt - vaak na een beroerte of een val - spreekt van de ene op de andere dag met een andere tongval. Via een Google vond ik een Belgische hoogleraar die haar proefschrift over dit onderwerp schreef en zij kon me in contact brengen met een dame uit Brabant.

2. Durf mensen te bellen met een vage vraag.

Ook wanneer ik niet precies weet wat ik zoek probeer ik hulp in te schakelen. Een tijd terug was ik gevraagd om audioverhalen te maken rond het thema rouw. Daarom belde ik met verschillende ondernemers uit de uitvaartbranche met de vraag of ze bijzondere verhalen kenden rondom dit thema. Zo hielp een kistenmaker mij aan een prachtig verhaal van een vrouw die een botje van haar vader in de vitrinekast in de huiskamer bewaarde. Ze had haar vader nooit gekend, omdat hij overleed toen ze nog in de buik zat. Heel haar leven probeerde ze in gesprekken met haar familie erachter te komen wat voor man het was, maar ze vond pas echt rust toen ze bij de verhuizing van zijn graf was en zijn overgebleven botten werden opgegraven. Voor het eerst kon ze hem vasthouden. Dit verhaal had ik nooit had gevonden door alleen maar internet af te speuren.

3. Yes, je hebt iemand gevonden die je kan interviewen, en nu?

Vraag nog niet naar alle details. Zorg dat iemand het verhaal nog niet in geuren en kleuren vertelt. Een verhaal dat voor de eerste keer wordt verteld is altijd het beste verhaal. Een tweede keer laat iemand vaak mooie details weg, omdat hij het verhaal al een keer aan je uit de doeken heeft gedaan. Hou het gesprek dus kort. Wanneer je voelt: dit kan een heel mooi verhaal worden, prik dan een datum om het verhaal op te nemen.

Volgende week vertel ik je meer over het inspreken van een goede voice-over. Kun je niet wachten? Ga dan naar Studio Bezemkast. In september starten de workshops interviewen en voice-overs. Wil je nu al aan de slag, volg dan zelfstandig de cursus Bezemkast Pro. Hierin leer ik je van A tot Z hoe je een verhalende podcast maakt én hoe je geld verdient met je creatieve werk.

Kader: Mijn naam is Babette Rijkhoff en ik ga jou leren hoe je een goede verhalende podcast maakt. Eerlijke, kwetsbare verhalen, want die zijn nodig. Ze laten je nieuwe werelden zien en nieuwe mensen ontmoeten. Ik maak al een aantal jaar verhalende podcasts, audioverhalen en audiodocumentaires voor VPRO, NTR, culturele instellingen en festivals zoals Oerol.

Babette Rijkhoff
Babette Rijkhoff

Verhalen zoals deze:

Tips & Tricks
De beste gear voor sportvideografie: zo leg je elk moment vast
Lees meer
Tips & Tricks
Sportvideografie is een vak apart. Atleten bewegen razendsnel, situaties veranderen elke seconde en jij krijgt vaak maar één kans om hét shot te pakken. Juist daarom is de juiste voorbereiding én de juiste gear onmisbaar. Met slimme...
10-09-2025
Door Budgetcam
Prime vs zoomlens: wat werkt het best voor jouw projecten?
Lees meer
Tips & Tricks
Of je nu fotografeert of filmt: de keuze tussen een prime en een zoomlens kan een enorme invloed hebben op je workflow én eindresultaat. Er is geen goed of fout, het draait uiteindelijk om jouw stijl, voorkeur en de situaties waarin je...
27-08-2025
Door Budgetcam

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes, events en de laatste aanbiedingen. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!