Behind the Scenes | Asunder

01-02-2023 Door Kevin Kessels Behind the scenes

In het weekend van 26, 27 en maandag 28 maart heb ik samen met mijn crew van filmcollega’s en vrienden een music video project geschoten genaamd ‘Asunder’. Het is een narratieve videoclip voor één van mijn eigen ‘Synthwave’ tracks onder de alias Memory Vault.

Het verhaal gaat over een opgewekte vrouw die zich klaarmaakt om op date te gaan, maar vlak voor de afspraak een belletje krijgt dat haar date is gecanceld. In de dagen erna piekert ze alleen in haar eigen huis, waarin ze afdwaalt in haar verontrustende gedachtes van wraak en jaloezie wat escaleert van kwaad tot erger. Het is een luchtige videoclip met een duister en psychologisch randje.

Mijn eerste insteek met dit project was vooral om te spelen met visual storytelling binnen een gestileerde uitvoering. In dit geval wilde ik voor een semi-50s look gaan met een eigenaardige personage waarin haar subjectieve beleving impact heeft op haar omgeving. Ik heb daarom in het scenario een logica uit moeten werken waarin ik de cinematografie, licht, art direction en styling direct meenam, om zo tot een meer coherente verhaal te komen. Voor dit heb ik een team aan toffe filmcollega’s en vrienden met de juiste vaardigheden bijeengeroepen om dit waar te maken.

Cast + Crew

  • Luca Turenhout - The Woman 
  • Toto Kersten - The Man
  • Kevin Kessels - Writer, Director + Editor
  • Loes Korten - 1st AD 
  • Kristian Dekker - DoP & Colorist 
  •  Damian de Bruijn - CA
  • Paloma Margerita - Styling 
  • Dame Fortune Vintage - Wardrobe 
  • Lisette van Oostveen - Art Director 
  • Jerliena Roosblad - Gaffer 1
  • Ton Cox - Gaffer 2
  • Toto Kersten - Lighting Assistant 
  • Mehmet Onat - Set Photographer
  •  Franklin Wielingen - Runner & Catering

Vanaf het begin wist ik dat de videoclip uit lange zoomshots zou bestaan. We hebben hiervoor de Cine zoom van Laowa OOOM 25-100 mm T2.9 gebruikt, omdat 25mm een ideale wijdte is om een setting te introduceren (bijv. een kamerruimte) en je uiteindelijk rond de 80-100mm de nadruk kan leggen op een bepaald detail (zoals de expressie van de actrice). De zoom range was ideal om het verhaal te vertellen. Daarnaast is de lens parfocal, wat dus inhoudt dat de scherpte niet wordt verlegd tijdens het zoomen; zonder een parfocale lens was zo'n zoomshot niet mogelijk. De lens heeft een wat zachtere look met een laag contrast wat een ‘vintage’ gevoel geeft. We hebben de lens bijna altijd op T2.9 geschoten om deze karaktereigenschappen van de lens te benadrukken.

Tijdens de zoomshots werd er vaak ge-pand of ge-tilt en omdat de set-up redelijk van gewicht was (10kg met alles erop en eraan), hadden we gekozen voor de Sachtler System 18 S2 ENG 2 MCF Statief. Door de lengte van de cam set-up was het belangrijk de camera goed te kunnen balanceren, vandaar dit heavy duty statief. Tenslotte zijn alle shots geschoten op statief.

De ruimtes waren vrij knus ingericht en naast de vele props hebben we ook gespeeld met licht. Alle practical lights die in beeld te zien waren hebben we voorzien van een bulb van de Aputure Accent B7c 8-Light Kit. Hierdoor hadden we volledig de controle om de lichten binnen korte tijd af te stellen op onze wensen.

In de music video wordt er ook gebruik gemaakt van studio shots waarin handen een bepaalde handeling verrichten - een soort metafoor voor de gemoedstoestand van het personage. Voor dit hebben wij een studio set-up gemaakt met egale backdrop en hebben we de Intellytech MEGA LiteCloth 2.0 gebruikt wat een zachte, gespreide lichtval geeft op het onderwerp. We hebben ook veel gebruik gemaakt van de Intellytech LiteCloth LC160 RGB, dat is een kleinere flexibele LED mat met full RGB kleuren. Door het lichte gewicht konden we hem overal riggen.

Het was een super leuke en leerzame ervaring. Uiteindelijk zijn we van plan de clip in te sturen naar filmfestivals. De videoclip is te zien op YouTube & Vimeo.


Verhalen zoals deze:

Behind the scenes
Behind the Scenes | Coffee House
Lees meer
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de korte fictiefilm Coffee House door Thuy Nguyen. Het verhaal over trouw, liefde en de gevolgen van verslaving in de Rotterdamse onderwereld.Was dit een fotoshoot, filmopnames,...
06-11-2023
Door Budgetcam
Behind the Scenes | Wounds
Lees meer
Behind the scenes
In deze blogpost nemen we je mee achter de schermen van de onafhankelijke, korte fictiefilm “Wounds”. Het project is een samenwerking tussen Martin Alexandre (Spanje, 1992) en Jacob Brookes-Clayton VK, 1993), twee artists-in-residence...
27-06-2023
Door Budgetcam

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes, events en de laatste aanbiedingen. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!