Kies een land om de prijzen en vestigingen voor jouw locatie te zien.
Kies een land om de prijzen en vestigingen voor jouw locatie te zien.

Behind the scenes | In Godsnaom

08 maart 2022 Door Daphne Severeijns Behind the scenes
Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'

Ergens op een koude winderige winterdag in januari, vonden de draaidagen plaats van de korte fictiefilm: “In Godsnaom”. De film speelt zich af in een biechthokje bovenop een berg midden in het Limburgse Heuvelland. Het verhaal gaat over een vrouwelijke priester die in een Zuid-Limburgs katholieke gemeenschap terecht komt. Al snel merken dorpelingen het biechthokje op. Het dorp is zeer enthousiast over de kwaliteiten van de nieuwe priester. Totdat ze erachter komen dat de nieuwe priester geen man, maar een vrouw blijkt te zijn. Iets wat echt niet kan binnen de katholieke gemeenschap.

Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'

Keuze voor lens
De film is licht absurdistisch. De scènes zijn lang en ongemakkelijk. Om dit aan te zetten hebben we in het camerawerk ervoor gekozen om alles statisch vanaf statief te draaien. Als kijker ben je daarmee een voyeur van de situatie. Je hoopt ergens op een beweging, maar bent genoodzaakt de situatie te aanschouwen. We wilden alles wide draaien en kozen daarom voor een Cine zoom van Laowa OOOM 25-100 mm T2.9. Deze lens kan heel wijd, maar door de zoommogelijkheden konden we de kaders makkelijk vanaf statief bijschaven waar nodig was. Compositie en symmetrie is in deze film namelijk erg belangrijk. Dus elke millimeter zoom zorgde voor een perfect symmetrisch kader. We filmde met een klein diafragma. Dat was belangrijk omdat zowel de voorgrond als de achtergrond scherp moest zijn.

Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'

Keuze camera
De Blackmagic URSA mini Pro 4.6K G2 was voor ons een ideale camera om mee te werken. Het menusysteem van Blackmagic werkt super gemakkelijk en de ingebouwde ND filters waren ideaal. De hele film speelt zich namelijk buiten af en we hadden dus te maken met licht wat gedurende de dag veranderde. Omdat de camera 12 bit RAW filmt, hebben we in post veel mogelijkheden met de grading wat ook een belangrijk element is in de film. Een fijne toevoeging was de Tilta matte box Swing Away. Hier passen namelijk twee filters in. Wij maakten gebruik van een black promist ¼ wat er voor zorgde dat het licht wat zachter en hemelser werd. De matte box is super makkelijk in gebruik omdat je hem, zoals de naam al doet vermoeden, kan open swingen. Je hoeft dus niet bij een lenswissel de hele box eraf te halen en er is eventueel ruimte voor een andere filter zoals een pola.

Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'

Keuze licht
Omdat we alles buiten filmde en we geen toegang hadden tot stroom of een aggregator, waren we erg beperkt met licht opties. We maakte veelal gebruik van natuurlijk licht voor de wide shots. Voor de medium en de close shots hebben we black flags gebruikt die het onnodige licht weg filterde. Voor de shots in het biechthokje hadden we een specifiek lichtplan. We wilde namelijk een zo’n natuurlijk mogelijk licht door de gaatjes van het biechthok creëren wat dan mooi zou reflecteren op het gezicht van de priesteres. Hiervoor gebruikten we de Nanlite Forza 60 Bi-colour LED Light. We konden de kleurtemperatuur aanpassen zodat het goed kon inblenden met het licht van buiten. Deze lamp werkte op V-mount batterijen wat ideaal was voor buiten. De lichtsterkte was ook genoeg voor het gewenste effect.

Still uit 'In Godsnaom'
Still uit 'In Godsnaom'

Op dit moment zijn we nog bezig met de grading, componeren van muziek en de sound design. Hopelijk kunnen we de film daarna opsturen naar filmfestivals. 

Verhalen zoals deze: