Kies een land om de prijzen en vestigingen voor jouw locatie te zien.
Kies een land om de prijzen en vestigingen voor jouw locatie te zien.

Over Budgetcam

Behind the scenes | Wedding film schieten met de Blackmagic Pocket 6K Pro

11 juni 2021 Door Dream Team Weddings Behind the scenes

Het was voor ons een hele spannende stap om onze eerste bruiloft vast te leggen in 2018, ook omdat je als trouwvideograaf een onwijs grote verantwoordelijkheid met je meedraagt! Je kunt zo’n dag tenslotte niet even over doen. Afgelopen jaren hebben we heel veel geleerd, vooral van onze eigen "fouten"en ervaringen met verschillende bruiloften. 

Welke project hebben we gedraaid?
Op zondag 2 Mei mochten we meedoen aan een georganiseerde “Styled Wedding Shoot.” Super tof! Alles was tip top in orde geregeld, de locatie, de modellen, de styling etc. Al onze weddings hebben we altijd met de Sony A7iii geschoten, maar we merkte toch dat het dynamisch bereik en de kwaliteit daarvan niet helemaal was wat we zochten. We waren opzoek naar een camera die ons meer kwaliteit bood en vooral een camera die echt raw schoot, zodat we dieper in de color-grading konden gaan. Sinds de nieuwe Blackmagic 6K pro uitkwam, begon het bij ons toch te kriebelen. Zou dit de perfecte camera zijn voor ons?

De gear
Budgetcam bood ons de kans om de BlackMagic 6K Pro uit te testen tijdens onze Styled Wedding Shoot, de perfecte gelegenheid om te kijken of deze setup bij ons en onze werkzaamheden past. De gear die wij hebben uitgetest:

  1. Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro EF
  2. Canon EF 70-200mm 2.8L IS III USM
  3. Manfrotto MVM 500A Fluid Video Monopod
  4. MAVO LF 25mm T2.1 Cine Prime (Canon EF)
  5. MAVO LF 35mm T2.1 Cine Prime (Canon EF)

Zelf beschikte we die dag over een Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, de shoot hebben we met 2 camera’s gedraaid.

Blackmagic Pocket Cinema 6K Pro EF
Allereerst, de beelden van de Blackmagic 6K waren echt bizar! Heldere kleuren, onwijs scherpe beelden en vooral heel fijn in gebruik. De ingebouwde ND filter in de camera was zoveel makkelijker dan hoe je normaal telkens aan je ND filter draait tot je de juiste stop hebt gevonden.

In gewicht vind ik de camera los prima te doen, echter, als je de camera volledig uitbouwt is hij wel erg zwaar in vergelijking tot de Sony A7iii, wat logische is! Maar als je een lange draaidag hebt zoals wij nu tijdens een bruiloft, is het wel iets om rekening mee te houden.

Lenzen set
De lenzen set die we meegekregen hebben, hebben we uiteindelijk niet allemaal gebruikt, van de 2 cine lenzen hebben we eigenlijk voornamelijk de 35 mm T2.1 gebruikt. De 25mm T2.1 was eigenlijk overbodig. De cine lens was precies wat je ervan gehoopt/had verwacht, haarscherp en heel fijn in gebruik door de grotere focus ring.

Voor de Blackmagic 6K hebben we de EF 70-200mm 2.8 gebruikt, een veelzijdige lens! Ik raad het echter wel aan om deze lens niet als main lens te gebruiken. Wij werken altijd in een team van 2, mijn compagnon schiet voornamelijk de wide shots en ik maak close-up’s van alle details. Zo zorg je voor een mooie afwisseling in beelden die elkaar mooi aanvullen. 

Voor de detail shots was de lens echt top! Vooral ook omdat je met deze lens vanaf een afstandje kunt filmen zonder de personen te veel lastig te vallen. Bruiden zijn op zo’n grote dag vaak al heel zenuwachtig en als je dan ook nog met een grote camera set-up voor hun neus komt staan is vaak niet heel prettig.

Accessoires
De Manfrotto Monopod hebben we gebruikt voor de Blackmagic 6K set-up. Voor de stilstaande close-up shots en alle detail shots is een Manfrotto echt onmisbaar! Je hebt minder bewegingsvrijheid, dat vind ik soms wel lastig. Maar doordat mijn companion hand-held filmt kan hij zorgen voor de dynamische beelden, die we vervolgens perfect kunnen afwisselen met mijn stilstaande detail shots.

Eindmontage
Eenmaal thuis aangekomen zijn we direct begonnen met de edit. Na een 6 uur durende draaidag kwamen we uit op 500GB in totaal. De footage zag er heel goed uit, de stijl waar we voor gingen was “dreamy.” En dat was zeker gelukt! Het viel ons op dat de footage van de Blackmagic 4K en de Blackmagic 6K perfect te mixen was. Toen de ruwe edit af was, konden we gaan starten met de color grading. Wij grading momenteel in Davinci Resolve. Graden van Blackmagic footage is echt een feestje, je kunt letterlijk vrijwel alles(!) aanpassen, zonder kwaliteit te verliezen. 

Tips voor nieuwe makers
Ben jij enthousiast geworden na het lezen van ons verhaal? Kriebelt het bij jou ook om de stap te zetten om bruiloft videografie te doen? Let’s go! Wij zijn ook vanaf stap één begonnen en dat is de enige manier hoe je het leert. Echter is het wel aan te raden om eerst met een andere bruidsvideograaf mee te lopen, zodat je weet hoe zo’n dag in elkaar zit en wat belangrijke tips en tricks zijn. En als laatste tip: zorg dat je altijd, maar dan ook altijd voldoende opslag en batterijen op zak hebt op de dag zelf!

Verhalen zoals deze: