Welkom

#Budgetgang | Same day edit

26 november 2018 Door Max Droog Overig
Deed91e3 a1fd 4503 a829 caaf69c6a41d
Facebook 7631d0cc Twitter faffdc5a Linkedin da57960e

Normaal gesproken draai ik veelal gescripte projecten waarbij het merendeel van de shots vooraf is uitgedacht. Nu heb ik de afgelopen tijd een aantal mini docu’s mogen draaien waarbij de content niet geregisseerd is. 

Logischerwijs is een van de grootste verschillen dat je constant op scherp moet staan om belangrijke gebeurtenissen direct vast te leggen. Een spontaan moment kan namelijk niet (of moeizaam) opnieuw plaatsvinden met dezelfde energie. Voor mij als filmmaker betekende dit dat ik vooral anders moest gaan denken. ‘Anticiperen’ is daarbij voor mij het sleutelwoord geweest. Proberen vooruit te denken en te voorspellen wat er gaat gebeuren. Dit kan door jezelf te verdiepen in het onderwerp, de draaidag, de locaties enzovoorts, maar betekent bovendien dat je een bepaald gevoel moet ontwikkelen om op de juiste tijd op de juiste plaats te staan. 

Bovendien is het dan wel zo handig als jij en je apparatuur er klaar voor zijn. Het is niet altijd mogelijk om controle te hebben over een moment, wel is het mogelijk om controle te hebben over je apparatuur.

CHECK JE APPARATUUR

Het lijkt vanzelfsprekend maar toch gaat er in de praktijk vaak genoeg iets mis. In veel gevallen had dit eenvoudig voorkomen kunnen worden door een goede voorbereiding. Of je nu apparatuur huurt of gebruik maakt van eigen gear, loop altijd even je setup na voor je draaidag begint. Liefst een dag vooraf zodat je bij problemen nog tijd voor een oplossing hebt. Mijn vaste lijstje is als volgt:

  1. Check je accu’s
  2. Check je kabels (kabelbreuken etc.)
  3. Controleer je geheugenkaarten (goed geformatteerd + voldoende ruimte)
  4. Check je sensor (stof)
  5. Zijn je lenzen vet en stofvrij (beide kanten)
  6. Bouw je setup een keer compleet op (gimbals)
  7. Doorloop in je hoofd (of op papier) stap voor stap je draaidag. Let daarbij op details.
  8. Heb een backup plan voor als er onverhoopt iets met je basis gear mis gaat

PLAN JE INSTELLINGEN

Vaak weet je de grote lijnen van het project wat je gaat doen al. Baseer de gear op je project en denk na over de instellingen die je gaat gebruiken. Welke resolutie, framerate en kleurprofielen ga je gebruiken? Wil je droppen, ga je slowmo’s gebruiken, wil je wel of geen tijd in kleurcorrectie steken? Allemaal vragen die je vooraf al beantwoord kunt hebben. Nogmaals het spreekt eigenlijk voor zich maar wordt in de praktijk toch vaak vergeten. Het kan simpelweg een hoop tijd (en geld) schelen als dit secuur wordt gedaan. De aanleiding van dit artikel is dan ook als volgt:

SAME DAY EDIT

Eén van de klussen die ik onlangs draaide was een same day edit welke binnen 2 uur na het evenement opgeleverd diende te worden voor een live TV uitzending. We draaiden dit met 2 personen om snel te kunnen schakelen. Samen deden we de voorbereiding en zetten we het gehele project al klaar op locatie. Vooraf maakten we een muziekselectie, checkten we de internetverbinding op locatie en wisten we in grote lijnen de sfeer die we neer wilden zitten en wat voor shots daar bij zouden horen. We zijn gestart met 2 camera’s te draaien. Na verloop van tijd is een van ons begonnen met inladen van de eerste beelden en daarmee aan de edit gestart. De andere bleef draaien waardoor we veel snelheid konden winnen zonder iets te missen. We draaiden op een FS7 en A7SII (gymbal) zodat de kleurprofielen goed te matchen waren. Dit werkte goed en maakte het eenvoudig met een simpele lut in één klap alles aardig te matchen. Dit project is prima geslaagd dankzij voorbereiding en workflow.

Sameday edit video

VS

Compleet item met totaal verschillende gear

Later is ons gevraagd de volledige docu van deze dag grotendeels te editten. Hiervoor ontvingen we materiaal van 10+ verschillende camera’s in stuk voor stuk verschillende bestandsindelingen, framerates, resoluties en kleurprofielen. Buiten het enorme spotwerk is het zachtuitgedrukt een ramp om dit alles lekker met elkaar te matchen. Het verschil is dan ook duidelijk zichtbaar wat ons betreft. Zeker wanneer je dit vergelijkt met de mini-docu die wel volledig op dezelfde (matchende) gear is gedraaid.

Ook een keer de nieuwste apparatuur testen voor het schrijven van een review? Schrijf je dan in voor de Budgetcam reviewpoule.

Verhalen zoals deze: