Nikon Z7: voor de professional én de hobbyist

18-05-2020 Door Mehdi Zadnane Reviews

Professionaliteit en vrije tijd. Aanduidingen die in de wereld van foto- en videografie vaak gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden. Ook als het om camera's gaat. Is dit onderscheid anno 2020 nog relevant? Of kunnen we stellen dat er voor elk prijskaartje een camera te koop is met noemenswaardige functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid? Wat maakt een geweldige camera? Het antwoord van Nikon op deze vragen is het Nikon Z Series Full Frame Mirrorless Camera systeem.

De Z-serie van Nikon staat feitelijk nog in haar kinderschoenen, maar met de Z6 en de goedkopere DX-variant de Nikon Z50, maakte het bedrijf toch een imposante intrede in de markt om te concurreren met Canon, Sony en Panasonic. Met de Z7 zetten ze een stap verder, en om dit uit te testen ben ik in februari op pad gegaan naar Orlando, Florida om in combinatie met de Nikon Z 24-70/F2.8 te kijken hoe deze set presteert in het toeristische centrum van Orlando en in het Disney park 'Star Wars: Galaxy's Edge'.

<br>

De Eerste Ervaringen

De Z7 laat al snel zich van zijn beste kant zien door de vernieuwde 45 megapixel sensor. Na een dag schieten stond ik al versteld stond van de kwaliteit die de camera kon vastleggen: met name de levendige kleuren, haarscherpe details en een uitstekende performance in low light situaties vielen me op.

De Z6 en Z7 zijn bijzonder gebruiksvriendelijk voor beginners en professionele foto- en videografen. De verbeterde Nikon interface en de touchscreen maken de camera toegankelijk en vlot in het gebruik. Ook het aanpassen van voorkeuren en meer gedetailleerde settings was geen probleem, zelfs in situaties waar ik toch veel snelle beslissingen en aanpassingen moest maken. Dit lijkt me een groot voordeel bij zoiets als een safari, waar de snelle en makkelijke aanpassing van settings en de supersnelle focus een groot verschil zal maken.

De viewfinder is uitstekend. Net als vergelijkbare high-end modellen heeft de viewfinder van de Z7 een resolutie van 1280x960 pixels. Het verschil zit hem echter in het feit dat bij de Z7 het beeld wordt getoond in maximale resolutie, in plaats van proxies die het beoordelen van scherpte en detail soms lastiger maken.

<br>

De Form Factor

De Z7 is naar mijn mening een van de beter ontworpen mirrorless camera's. Met een gewicht van 585 gram is hij lichter dan soortgenoten zoals de EOS R en de Sony A7 III, al zijn de nieuwe Z lenzen natuurlijk niet de lichtste, dus dat levert wel een balans in dit opzicht. De grip van de camera loopt rond, waardoor deze zeer comfortabel is voor langdurig gebruik. De layout van de knoppen op zowel het scherm als de body lijkt sterk op die van de D850. Verder zijn er wat het ontwerp betreft weinig overeenkomsten. Dit komt vooral door het compacte design waar Nikon voor heeft gekozen. Persoonlijk vind ik de layout van de Z7 een hele vooruitgang op die van de D750 omdat eenhandig gebruik veel praktischer is geworden.

Het ontbreken van een uitklapbaar beeldscherm is een beetje nadelig wanneer het op sommige situaties aankomt, zoals bijvoorbeeld in krappe omgevingen of wanneer je toevallig tijdens het reizen een shot met reisgenoten vanaf statief wilt maken. Voor het laatstgenoemde heb je wel de app van Nikon waarmee je kan verbinden, maar dit is nogal een onhandige tussenstap.

The Need to Focus

De Z7 en de Nikkor-Z lens lijn creëren samen een van de beste ervaringen die ik heb gehad wanneer het om snelheid en performance van scherpstellen gaat. Geluidloos en precies kon ik tot in zelfs de meest donkere omgevingen probleemloos scherpstellen, wat zeker een meerwaarde was wanneer ik bijvoorbeeld iets moest fotograferen dat met een hoge snelheid voorbij ging. Dat gezegd hebbende is deze ervaring niet met alle typen lenzen hetzelfde. Met name wanneer je gebruik maakt van de FTZ adapter met oudere Nikon lenzen. Om het verschil te testen nam ik mijn eigen Nikkor AF-S 50mm 1.4 mee. Ondanks dat ik ook met die lens een zeer positieve ervaring had, was het verschil in snelheid goed te merken. Ik zou de FTZ adapter zeker aanraden aangezien het een deur opent naar een wijde selectie van F-mount lenzen. De FTZ Adapter wordt door Budgetcam standaard meegeleverd bij zowel de Nikon Z7 als de Z6.

De camera maakt net als de concurrentie gebruik van 'eye focus', een functie die je in staat stelt om bij portretten en dergelijke automatisch scherp te stellen op de ogen. Hier heb ik niet veel tijd mee doorgebracht, maar in de korte testen die ik uitvoerde was het resultaat goed, maar niet altijd vlekkeloos. In sommige gevallen leek de camera op de wimpers scherp te stellen. Dit kon ik later bevestigen toen ik inzoomde op de opname.

Levensduur (Accu’s)

De Z-serie maakt gebruik van de Nikon EN-EL15B accu’s, waarbij ik per dag ongeveer 300-350 shots wist te maken per dag zonder van accu te hoeven wisselen. Dit komt overeen met de levensduur van 330 shots die Nikon zelf aangeeft. Nu ligt het er natuurlijk aan hoe vlug en hoeveel foto’s je per dag schiet, maar ik vond het ruim voldoende om met twee accu’s per dag rond te lopen. Wanneer ik wisselde was dat vaak pas aan het einde van de dag, waarbij ik op een dag gemiddeld 12-14 uur op pad was.. Zeker niet verkeerd! Wanneer je met video werkt zal je sneller van accu moeten wisselen, je kan zo rond de 2 uur aan een stuk draaien.

So, what's the catch?

Voor je op pad gaat met de Z7 is het belangrijk dat je je bewust bent van een paar minder sterke eigenschappen. Het grootste punt is de grootte van de bestanden die de Nikon Z-lijn met zich meebrengt. Met name de Z7 levert op de hoogste resolutie RAW-bestanden op van 70 tot 100mb per foto. Als je veel foto's schiet op een dag, tikt dat snel aan. Deze enorme hoeveelheid aan data zie je natuurlijk wel terug in de kwaliteit van de kleurrijke 45-megapixel foto’s, maar het is belangrijk om voldoende opslag op zowel je kaart als je mac/pc te hebben. Zelf had ik een USB-adapter voor mijn iPad Pro meegenomen, waardoor ik na elke dag de beelden met de meegeleverde XQD-kaartlezer kon inladen.

Een ander nadeel is het eerder genoemde ontbreken van een uitklapbaar scherm en het feit dat de camera een enkel XQD cardslot heeft, terwijl veel van de concurrenten dual cardslots hebben geïmplementeerd. Het ligt er echter maar net aan of je dit een belangrijke eigenschap vindt.

<br>

De Conclusie

Na een week was ik overtuigd: voortaan zou de Z serie mijn nieuwe go-to worden op het gebied van foto- en videografie. Ik ben van mening dat Nikon met de Z-serie zowel een uitstekend instapmodel als een full-fledged, professionele camera heeft gecreëerd. De combinatie van geavanceerde mogelijkheden en een gebruiksvriendelijk design en interface maken het een probleemloze ervaring met resultaten van hoge kwaliteit. Sta je in de studio, of ga je waar dan ook op pad? De Z7 is de loyal companion die je niet teleur zal stellen.

Verhalen zoals deze:

Reviews
Klant review | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
Lees meer
Reviews
AUTHENTIEK MADEIRA GEVANGEN MET DEZE TWEE LENZENDe aankoop van lenzen en ander fotomateriaal kan al snel hoog oplopen. Met een deftige setup zit je al snel boven de 5.000 EUR. Huren van materiaal kan dus een oplossing...
18-03-2024
Door Stefan Desaeyere
Content creators en vloggers opgelet! | Sony ZV-E1 Review
Lees meer
Reviews
(Ga voor de actievoorwaarden van de Sony ZV-E1 naar de onderkant van dit artikel)De ultieme (vlog)camera voor content creators is hier! De Sony ZV-E1 Mirrorless Camera (E-mount) in een stijlvolle zwarte uitvoering is ontworpen als een...
28-06-2023
Door Budgetcam

Onze nieuwsbrief