Uitgelicht: Oculus Film

04-11-2015 By Hans de Jonge Other

Je had hem waarschijnlijk al gezien, de prachtige video van Oculus Film op onze website. We vroegen Hans de Jonge om een klein kijkje achter de schermen:

Er is geen één camera perfect voor iedere klus. Dat is de reden dat Oculus Film vaak camera’s huurt bij Budgetcam, zo blijven we flexibel in camerakeuze en kunnen we makkelijk in verschillende marktsegmenten werken. De Canon C100 is tot nu toe het vaakst gehuurd, maar voor films waarvoor 4K of een schoudercamera nodig is, grijpen we bijvoorbeeld naar de Sony FS7 en wanneer we een stop motion maken waarbij resolutie erg belangrijk is opteren we voor een DSLR met veel pixels, zoals bijvoorbeeld de Canon 5Ds. Zo kunnen we in post-productie nog zoomen, pannen en tilten.

Een tijd geleden kregen we de kans om een hele mooie productie te draaien, waarbij commercial en artistieke film samenkomen: “Imagine…” De opdrachtgever was industrial printer fabrikant Mimaki en de film brengt vooral een gevoel over: hoe combineert technologische vooruitgang met duurzaamheid? Dit komt tot uitdrukking in de twee hoofdpersonen. Caroline Bech interpreteert het karakter duurzaamheid en Ruud Hendrikx speelt een sterrenkundige, die altijd op nieuwe ontdekkingen uit is; hij representeert de technologische vooruitgang.

Veel mooie plaatjes, geen dialoog, wel voice-over, op maat gemaakte muziek, en aan het eind een ontmoeting op een wel heel bijzondere locatie: het Memoria de Andalucia museum in Granada, ontworpen door starchitect Alberto Campo Baeza. Op de ovale binnenplaats vormen twee hellingbanen vormen een dubbele helix: perfect voor de ontmoetingsscène. Beneden, in het midden, spelen Álvaro Peregrina en Susana Gallegos op de vleugel, en cello. Ook in de muziek komt het thema van hybriditeit naar voren: de door Igee Dieudonné speciaal voor deze film gecomponeerde partituur maakt duidelijk dat de piano niet zonder de cello kan, maar dat het pianodeel zeker niet alleen begeleidend is: de cello kan namelijk ook niet zonder de piano.

Duurzaamheid gecombineerd met de laatste technologische ontwikkelingen, gecombineerd in een allesversmeltende hybriditeit? Dat lijkt, zeker in de printwereld, een utopie te zijn. Hier komt de pay-off: the world imagines…Mimaki delivers. De film is een nog niet bestaande visie, een voorstelling, die uiteindelijk werkelijkheid wordt.

Voor Imagine mochten we nog meer prachtige locaties bezoeken, waaronder Kootwijkerzand. Ga hier zeker een keer naartoe, maar dan wel zonder karretje met grote jib; die blijven namelijk vastzitten. Maar we doen natuurlijk nog meer werk: voor Philips Luminous Patterns maakte we een video in een volledig verduisterde ruimte, wat mogelijkheden gaf tot uitgebreid spelen met de belichting. Ook deze film is weer op de C100 gedraaid. Dankzij de prachtige Zeiss CP.2’s konden we goed spelen met perfect ronde bokeh. We zijn dan ook erg content dat Budgetcam nu ook cinema lenzen verhuurt: we gaan vast eens gebruik maken van de Canon CN.E’s.

What else? Show – don’t tell, dat is het motto. Film is schrijven met licht in tijd. En: alles is bewust gedaan. En: de esthetiek van het beeld is voor ons zeer belangrijk. En tegelijkertijd geldt: ‘content is king’. En…als je meer wil weten, kijk dan maar op onze website, oculusfilm.com of like ons op Facebook voor regelmatige updates.

Onze favoriete apparatuur kun je hier direct bestellen voor je eigen project.


Stories like this one:

Other
Mirrorless vs DSLR
Read more
Other
Mirrorless cameras: the future of photography and video?Mirrorless cameras (also called system cameras) and SLRs (also called DSLRs) are two popular types of cameras for photography and video. But what are the main differences and...
07-03-2024
By Budgetcam
Recap | MPN Fotovakbeurs
Read more
Other
Afgelopen week waren wij, voor de eerste keer, te vinden op de MPN Fotovakbeurs in de Brabanthallen. Dé vakbeurs voor professionele fotografen. Een plek waar Budgetcam natuurlijk niet mag ontbreken. Hier stonden wij samen met Kamera...
05-04-2023
By Budgetcam

Stay informed of all discount promotions

Sign up for our newsletter and stay informed