#Budgetgang Review | Varicam LT & Canon CN-E Primes

22-06-2020 By Luc Wittebol & Milan Rijnders Reviews

Het begint met een gesprek onder het genot van een biertje en eindigt met het lange, maar geweldige proces van een videoproductie. Op 16 januari troffen wij Hessel, Geerten en Floris van 3VIOLAS in een café in Amsterdam. Sinds 2015 spelen deze jongens live concerten vol eigen muziek en door hun gearrangeerde covers. Het nieuwste werk van dit trio was in samenwerking met Nederlands kunstenaar Bert Barten en draaide om het vertalen van natuur in muziek. Het arrangement getiteld ‘April’ had behoefte aan een video.

Op 6 februari vertrokken wij naar de Veluwe om te scouten voor dit nieuwe videoproject. Milan wist nog een mooi startpunt op de Wekeromse Zand waar wij de auto konden parkeren om met camera in de hand de wandeling te starten. Al snel vonden wij een aantal geschikte plekken waar wij op donderdag 12 maart zouden gaan draaien.

Voor de opnames wilden wij werken met high-end camera’s om de productie naar een hoger niveau te tillen. Budgetcam gaf ons de mogelijkheid om met de Panasonic Varicam LT te werken in combinatie met de prachtige Canon CN-E Prime set (24mm, 50mm, 85mm). Aanvullend hadden wij voor de audio een simpele Rode NTG1, gezien de muziek van tevoren was opgenomen. De audio was puur voor het synchroniseren van audio en video in post-productie. De Varicam heeft zelf geen interne mic, dus houd hier rekening mee als (referentie)audio noodzakelijk is.

Wij werkten met een draaiboek vanwege het feit dat tijd schaars was en de camera voor ons nog onbekend. Zodra wij alles hadden opgebouwd konden wij starten op de eerste locatie. Zowel Milan als ik hebben ervaring met verschillende camera’s van verschillende merken. Echter was Panasonic nieuw voor ons. Gelukkig was het menu niet al te ingewikkeld en als snel vonden wij de instellingen voor resolutie, codec, V-log, framerate, etc. met behulp van de handige draaiknop. Het LCD-scherm van de Varicam zelf is prima, maar soms wat donker, gezien het een zonnige dag was. De camera zelf is gigantisch en aan aardig zwaar. Wij werken normaal gesproken met Blackmagic Pockets, dus we moesten wel gebruik maken van een EasyRig Vario 5. Zeker gezien het gebrek aan stabilisatie in de body of de Canon primes. Het gewicht zou in principe werken met de EasyRig Minimax, maar ons advies is om toch voor de Vario 5 te gaan in verband met de randapparatuur en zwaardere objectieven. De Easyrig Vario 5 is meer dan comfortabel en maakt een zware camera makkelijker meenemen en stabieler met filmen.

De beeldkwaliteit van de Varicam was beter dan we hadden kunnen hopen. Het grootste verschil met bijvoorbeeld een Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K is het dynamisch bereik (14+ stops!). Wij hadden die dag te maken met felle wolkenpartijen waar de BMPCC4K moeite mee had en de Varicam probleemloos elk detail vastlegde. Ook de kleuren waren uitzonderlijk mooi en met name de weergave van huidskleur. Mocht je ondanks de flexibele bestanden niet zelf de colorgrading op je nemen, kun je op de website van Panasonic een gratis LUT pakket downloaden met een mooie REC.709 LUT.

Ook het werken met de Canon prime set was meer dan prettig. Voor het wisselen van de objectieven hadden wij wel twee man nodig om alles veilig te laten verlopen. Canon CN-E primes zijn gebouwd als tanks, maar wil je liever niet in het zand laten vallen. De focus throw lijkt bijna eindeloos en geeft je de mogelijkheid om rustig focus te verplaatsen met precisie. De draaibare monitor bovenop was fijn voor het controleren van het shot door een tweede persoon. Helaas was het alleen niet erg goed zichtbaar buiten in de volle zon. De cameraman zelf had gelukkig nog een EVF. Uiteindelijk vestigden wij onze hoop op de ingebouwde focus peaking en zagen thuis wij op het grote scherm dat alle shots in focus waren. Hier is aan te raden een externe monitor met genoeg nits te gebruiken in het geval van veel zonlicht op locatie.

Voor het cinematografisch effect maakten wij veel gebruik van de ingebouwde ND-filters. Hierdoor konden wij filmen met de diafragma’s open. De cine primes hebben allen lage T-stops, waardoor de scherptediepte geminimaliseerd kan worden. Het onscherp maken van de achtergrond kan helpen met de narratieve focus op het onderwerp, maar maakt de kans wel groter dat de focus er naast ligt. Door bijvoorbeeld de 85mm te gebruiken kun je alsnog de diafragma iets dichter draaien voor meer scherptediepte, maar ook de onscherpte in de achtergrond behouden middels ‘lenscompressie’.

Een groot nadeel van de CN-E primes is de aanwezige chromatische abberatie. Onze achtergrond in fotografie heeft ons misschien verwend hierin. Tegenwoordig zijn de meeste (fotografie)objectieven voorzien van ongelofelijk veel coatings om dit te minimaliseren. Alle chromatische abberatie die nog overblijft kan gemakkelijk worden gecorrigeerd intern. Echter merkten wij dat contrastrijke scenes veel magenta- en cyaanranden gingen vertonen. Mocht dit echt storend zijn, is het vast en zeker weg te halen in post-productie. Bij het focus-pullen was praktisch geen focus-breathing te zien en de scherpte was meer dan toereikend.

Al met al een toffe ervaring en prachtige apparatuur. Elke productie vergt natuurlijk een andere manier van werken en een andere combinatie van gear. Het werken met deze camera is een ervaring op zich. Niet alleen houd je er prachtige beelden over, maar ook een goede hoeveelheid spierpijn. Tijdens het filmen werkt alles zoals het zou moeten en wij kunnen ons voorstellen dat je hier aan gewend kan raken na meerdere shoots. Ook in post-productie is het dynamisch bereik een verademing. De bestanden zijn groot, maar goed te verwerken in Davinci Resolve. Over de kleuren hebben wij geen aanmerkingen, maar enkel lof. Zowel op papier als op het beeldscherm zijn de technische voordelen merkbaar. De afweging gaat echter om de kosten, de moeite en wat er dan overblijft aan verschil in kwaliteit. Onze b-roll camera was dan ook de BMPCC4K en is veel te zien in het eindproduct. Ik denk dat mensen met wat kennis over video het verschil wel kunnen zien tussen de twee camera’s van een ander segment. De klant daarentegen zal hier minder snel over praten. Maar ondanks het relatief kleine verschil, wil je natuurlijk het meeste eruit halen. Of het moeite waard is geweest laten wij in het midden, want wij zijn achteraf ontzettend tevreden met wat deze set ons heeft kunnen bieden. Als wij het over zouden doen, zou onze keuze eerder vallen op een camera als de Blackmagic URSA 4.6K G2. Niet alleen zijn dan de kleuren beter te matchen met een BMPCC4K, maar deze camera is een stuk handzamer en lichter, zonder in te leveren op het dynamisch bereik.

Bekijk hier het resultaat van de shoot op YouTube: 3VIOLAS -  'April'.

Stories like this one:

Reviews
Customer review | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
Read more
Reviews
AUTHENTIC MADEIRA CAPTURED WITH THESE TWO LENSESThe purchase of lenses and other photographic equipment can quickly become expensive. With a decent setup, you are easily over 5,000 EUR. So renting equipment can be a solution. Especially...
18-03-2024
By Stefan Desaeyere
Attention content creators and vloggers! - Sony ZV-E1 Review
Read more
Reviews
(For the terms and conditions of the Sony ZV-E1 promotion, please refer to the bottom of this article.)The ultimate (vlog) camera for content creators is here! The Sony ZV-E1 Mirrorless Camera (E-mount) in a stylish black design is...
28-06-2023
By Budgetcam

Stay informed of all discount promotions